torsdag 25 december 2008

P.S. intrång

Idag blev jag utsatt för ett intrång i min privata sfär! Helt otroligt!
När det plötsligt knackade på min dörr så öppnar jag ju naturligtvis. Tänkte att det nog var exkollegan men nej det stod en man på min trapp. En väldigt berusad man som raglade in och började prata om mina döda släktingar. Det visade sig att han trodde att jag var min syster...inte första gången det händer...alltså att någon blandar ihop oss. Men han svamlade iaf på om mina döda släktingar, sin son och sin uppväxt och det var ganska lugnt. Efter ett tag tyckte jag dock att han började bli lite jobbig - herregud jag känner honom ju inte och jag var skraj att han skulle somna vid mitt köksbord så jag övervägde att ringa kollegan och be henne komma över så att jag kunde bli av med honom men så var han nästan på väg att gå och då tänkte jag att det var lugnt. Men nejdå han kom på något mer och raglade, snabb som en vessla, tillbaka till min köksstol. Sen började han prata om vilken vacker människa jag var och då insåg jag att vi plötsligt hade bytt spår och att det inte var ett spår jag gärna ville befinna mig på. Men det är ju också så att sånt snack inte är helt ovanligt bland fyllon så jag tog det ändå inte så allvarligt och han återgick till de döda släktingarna för ett tag. Dessvärre tog det inte lång stund förrän han åter tog upp tråden om att jag var en så fin människa och hur han hade tänkt saker. Det kom också fram att det var han som hade gått bakom mitt hus med pannlampa. Tillslut gick han iaf åter mot dörren men då skulle han kramas och med tanke på att han är dubbelt så stor som jag (inte till längden men bredden) hade jag inte så mycket att sätta emot men men men sen pussade han mig i håret och försökte ge sig på mitt öra - då sa jag att det var dax för honom att gå och lyckligtvis gjorde han det! Uhhhh....jag var tvungen att gå och duscha....
Det som gör det hela så äckligt är att han är i min mammas ålder. Nej fy f-n i fortsättningen får man ringa hit om man vill vara säker på att jag ska öppna dörren!!!

onsdag 24 december 2008

lördag 20 december 2008

Julepresangen av Alf Prøysen

Og det var vesle Jensemann han strever dagen lang
Han snekrer på no spennende som snart skal bli presang
Nå er det bare kassebord, men gjett hva det skal bli?
Et sybor slik som mor vil ha med mange skuffer i.
Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla
’Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Men bena er det verste, for når han har satt dem på
Så er de to for lange og de andre to for små
Han sager av, og sager av, til slutt så er det blitt
En kiste der hvor mor kan gjemme strikketøyet sitt.

En kiste er jo vel og bra, bevare dere vel
Da er det bare lokket som han ikke kan få tel
Og etter som han høvler, ser han klart at det vil bli
Et skrin der mor kan legge fra seg saks og broderi

Men så skal skrinet høvles fint og jevnes lite grann
Og den som jevner flittig det er vesle Jensemann
Og ettersom han jevner, er det opplagt at det blir
En eske der som mor kan gjemme brevark og papir

Nå skal han bare ta og høvle høyre siden her
Men etterpå så må han høvle venstre siden der
Og plutselig er esken blitt et lite fuglebrett
Som mor kan ha ved vindu’ sitt med havregryn og fett

Og så er gaven ferdig, selv om langemann er blå
Og tommeltott har plasterlapp, så fryder han seg nå
For gaven ligger pakket inn, og gjett hva mor skal få?
Ei spekefjøl som mor kan smøre skolematen på
Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla
’Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.

Länk till härliga trysilbilder

http://www.youtube.com/watch?v=Sz4hKS3ptnU

fredag 19 december 2008

P.S. School's out

Nu är den sista dagen gjord! Tåget är levererat, dessvärre i ett halvfärdigt skick, böckerna är rättade och faktiskt så är materialrummet rensat! Idag har jag fått massor av kramar och det kommer jag verkligen att sakna...det är inte så vanligt med kramar från gästerna som kommer in i receptionen men jag kommer att älska att ha min egen tid då jag inte har något jobb som borde bli gjort. Det har varit en lång och tung höst men det känns verkligen konstigt att jag inte ska tillbaka till skolan i januari och att jag faktiskt inte är deras lärare längre. Men det som ändå känns märkligast är att jag inte längre kommer att jobba tillsammans med Sveriges härligaste kollega. Vi har varit lite oense och det blev lite slitning mot slutet men tyvärr hade vi inte tillräckligt med energi någon av oss men tack vare henne kommer jag att ha så många positiva minnen av den här hösten! Och även om jag förlorar en kollega så hoppas jag att jag har funnit en vän!
Men nu ska jag försöka släppa skolan och köra igång som säsongare! Är faktiskt ganska nervös inför morgondagen men chefen1 har lovat att det ska vara ganska lugnt imorgon - så jag hoppas hon har rätt för fram till kl.15 är vi två nybörjare på plats...

tisdag 16 december 2008

P.S. sista veckan

Nu är jag inne på min sista vecka! Har lite smått panik över allt som jag borde ha fixat innan jag slutar men det ska förhoppningsvis lösa sig...örngotten borde bli klara men just nu tror jag inte det är något mer som jag har påbörjat med eleverna. Jo jäklar, jag har ju vinterfågelboken med F-2:an som inte är klar. Har också lovat 5:orna att fixa extra uppgifter så det måste jag ju kopiera ihop något. Måste också skriva ner en del till vem det nu blir som kommer efter mig men jag tänkte hålla mig till att skriva lite om vad vi gjort och hur vi har arbetat. Om det inte funkar så kan jag ju alltid svänga förbi och prata med personen i fråga.
Idag var kollegan sjuk så det blev inte så mycket jobbande men vi har haft en supermysig dag. Första lektionen blev det egen planering men sen gick vi iväg och åkte madrass och jag packade med toscakaka (som 5:orna gjorde igår på HK´n) och varm saft - mums. Det är himla bra att elevernas vildmarkssäckar alltid är redo! Himla kul hade vi eller iaf jag...ibland undrar jag vem det är som har mest barnasinne...
På engelskan hade vi ett superlyckat word-test där den enda 4:an nästan brädade 5:orna - igår höll de på gå i taket när jag påminde dem och idag ville de göra det igen! Vi gjorde också klart "Itsy-bitsy-spider" men jag är grymt besviken över att jag inte har fått ordning på animeringarna. Har helt glömt bort hur det var man fixar animeringar i PowerPoint - skandal!!!
Imorgon är det onsdag, på förmiddagen ska vi göra klart julgranen som vi började med idag. Det blir en handgran som de olika fadderparen ska fixa dekorationer till, frågan är bara om vi ska göra den i 2- eller 3D?! Kollegan får komma med kloka råd imorgon! Sen har jag faktiskt ingen aning om vad som ska hända men det finns en hel del som behöver göras. Klockan 13 drar jag och kollegan ut på en liten shoppingtur så att vi kan köpa grejer till fredagens skattjakt. Jo imorgon blir det ju också julbord på maggiset, fast jag få äta rödbetsbiffar... För min del blir det nog ingen julmat förrän den 25:e, hoppas bara att det går att fixa lite som jag får äta då. Under julen tänker jag definitivt äta fläskkött men min julledighet blir bara i två dagar och jag får ju faktiskt äta fläskkött två dagar i veckan! På julafton har jag också tänkt äta vanlig gröt - det funkar inte med sojagröt på julafton men mandeln hoppar jag över och rullmackorna måste jag också hoppa över...hur ska det bli jul utan mammas underbara läfsa? Nej, usch det vill jag inte ens tänka på.
Ems ringde iaf idag och behövde hjälp med sin engelska läxa - hon skulle skriva om novellen "The mistletoe bride" min första tanke var att det var en hemsk text men sen insåg jag att den faktiskt var riktigt härlig.
Nä nu ska jag ta och försöka somna igen, fick lätt migrän när jag kom hem så det har redan blivit ett par timmar men jag tror nog att jag ska kunna somna igen...

Men jag har ju faktiskt glömt att skryta över 5:orna - de har kommit med i "Vi i femman"! Den 27 januari blir det radioinspelning här i vår lilla by och då måste jag ju faktiskt ta ledigt så att jag kan vara med och heja!

Tre dagar kvar

lördag 13 december 2008

torsdag 11 december 2008

P.S. inte långt kvar

Nu har jag haft ett par sköna dagar i Trysil. Kollegan och jag var på Skipuben och hade otroligt kul efter skolans julmarknad i lördags. Härligt med avkoppling med absolut avsaknad av jobbsnack! Pallrade mig hemåt i söndagskväll så att jag kunde jobba ett par timmar på måndagmorgon men sen var det bara att köra tillbaka över gränsen för personaldagarna. Klockan 12 körde det igång med massa info om företaget och lite pep-talk inför säsongen. På kvällen hade vi en enormt kul samarbetsövning i Trysil-Guidenes regi. Vi mötte upp i lavvon där vi blev indelade i grupper om 2 eller 3 utomnordiska och 2 eller 3 nordiska deltagare. Hamnade med två norrmän och två ungrare av vilka de sistnämnda inte pratade ett ord engelska. Tillsammans skulle vi bygge en bob/farkost med plats för två personer och materialet vi fick var: 4 stora pappskivor (1x2m), bred tejprulle, ett paket glad-pack, en liten sopsäck och cirka 1m avspärrningsband. Trots vissa kommunikationssvårigheter lyckades vi bygga "Speed Monster" naturligtvis skulle vi också provåka vårt mästerverk och det gick alldeles strålande men vi var tyvärr inte snabbast... ;-) Igår hade vi en underbar föreläsning om värdskap följt av mindre underbar lunch på Sindrestua och avslutningsvis brandövning. Alltid lika kul att få använda släckaren!
Men idag var jag tillbaka till jobbet, ritade en sista skapelseberättelse och fick hoppa in som träslöjdslärare... Tillslut skulle vi försöka planera morgondagen men ibland blir jag bara helt galen och jag pallade inte riktigt efter den här dagen. Vilket ledde till att kollegan blev ilsk och drog hem. Men jag tror att vi har kommit över det nu och lyckats dela upp morgondagen någotsånär. Jag ska snacka knopar och första hjälpen...knoparna kan jag kanske klara men vad 'sjöven' ska jag säga om första hjälpen - låt bli att skada er! Imorgon ska vi också avsluta sexualkunskaps-temat, har införskaffat kondomer men är lite skraj för vad jag kan få för reaktioner från föräldrarna men jag kan försvara mej med att jag utgått från det eleverna själva berättat och vad de själva vill göra. Det försvaret borde vara nog för att eventuella tvivlare ska förstå att deras barn redan känner till en hel massa och att det då faktiskt är lika bra att se till att de har korrekta fakta!

!7 arbetsdagar kvar (i skolan)!

onsdag 3 december 2008

P.S. personaldagar

Yes, jag har tagit ledigt! Ska vara ledig halva måndagen och hela tisdagen. Efter julmarknaden på lördag drar vi över grensa och då hoppas jag att det blir party! Åh vad härligt att ha något att se fram emot. Tror att jag måste köra över fjället imorgon och shoppa lite...kan vara läge att bunkra upp. Tyvärr finns det ju inte så mycket varken ät- eller drickbart att införskaffa i våran minilivs här på byn. Så det har blivit så att jag levt på spenatsoppa och popcorn den sista månaden men nu måste det bli ordning på det när jag snart inte längre har den eminenta skollunchen att falla tillbaka på... Tänk att det faktiskt följer en del negativa saker med att sluta på skolan också. Hur ska jag klara mig utan min kära kollega och utan rödbetsbiffar och grönsakspytt??? Får helt enkelt se till att jag går på maggiset med kollegan på mina lediga dagar ;-)
Nu ska jag försöka sova och njuta av vetskapen att jag ska festa och vara ledig!!!!

tisdag 2 december 2008

P.S. dystert i december

Så är den här - en av årets vackraste månader...
Tyvärr är humöret fortfarande inte på topp. Försov mig idag igen, vaknade två timmar efter att skolan börjat. Jag fattar inte vad det är som händer - visst är det så att jag inte vill vara på jobbet men hur kan jag vara så trött? Var på floating i lördags och det skulle man visst bli pigg och få ny energi av men till och med där lyckades jag "snedtända"! Jag känner mig inte som mig själv längre, jag är bara ett grått skal som inte orkar göra någonting. Jag orkar inte ens ordna med vikarie så att jag kan vara med på personaldagarna i Trysil nästa vecka och detta är verkligen tragiskt för det är just vad jag skulle behöva. Att komma bort, träffa tjejerna i Trysil, bara vara och snacka skit... Jag skulle behöva komma bort och bli berusad bland vänner som inte har något band till min familj eller den jag "borde" vara. Jag vill bort härifrån!!! Om 17 dagar är det över och då kan jag äntligen släppa en hel massa saker men det är ju tyvärr också en massa saker som måste göras på de här 17 dagarna eller ja på de 13 arbetsdagarna. Och ännu mer som ska hinnas med på dom närmaste tre...jävla julmarknad!
Nej fy fan!

torsdag 27 november 2008

P.S. massage

Idag har jag fått massage - nacke, rygg och ben. Skönt, men jag undrar om det är därför det känns neråt idag igen. Det har varit och är en tung vecka tyvärr blev det inget positivt besked på kollegans koll igår, det blev bara frågetecken och väntan i minst en och en halv månad för att få något besked. Pappsen har åkt till Uppsala för behandling idag igen och blir där över helgen. Imorgon ska jag på begravning, en äldre släkting gick bort för två veckor sedan. Hon var över nittio och inte helt frisk mot slutet men det är ändå tråkigt när det tar slut och begravning är ju inte direkt någon upplyftande sammankomst. Imorgonkväll är det iaf någon jobbmiddag som jag hoppas ska bli ganska kul, min kära kollega ska ju med och vi har nästan alltid skoj. På lördag är det en heldag med mamma och syrran floating och shopping. Hoppas innerligt att jag klarar av att floata - jag har försökt att vårda mina eksem extra bra den här veckan! Sen återstår det att se om jag ska med min systerdotter till Stockholm på söndag. Behöver verkligen få en lugn söndag men men får hon ingen annan med sig så kanske jag måste ställa upp... :-) Man kan ju inte gärna neka sötnosen när hon vill ha sin mosters sällskap men det känns som det blir en lång helg och om jag ska med måste jag köra 14 mil för att ta mig till henne, sen åka buss till Stockholm, vara på hästshow, buss tillbaka och sen köra 20mil för att ta mig hem och upp och vara på jobbet till halv åtta på måndagmorgon...
Jag behöver ju ta det lugnt - När ska jag få ta det lugnt?

onsdag 26 november 2008

måndag 24 november 2008

P.S. orkar inte

Jag vill inte!
Jag kan inte!
Jag orkar inte!

Jag är så slut att jag inte orkar mer. Det är bara måndag men jag vet inte hur jag ska ta mig igenom den här veckan. Det var så svårt att komma iväg till jobbet imorse, ville bara dra täcket över huvudet och sova vidare. Jag klarar inte ens att komunicera med kollegan för hon är så otäckt välvillig och vill så gärna hjälpa till men jag orkar inte. Jag är så van att ordna saker själv, det känns jättejobbigt att det är så många människor som påverkas om jag inte gör det jag ska och om jag inte orkar vara positiv och glad. Jag är så otroligt trött på att jobba på skolan, idag känns fyra veckor som en evighet. Sen jag kom hem har jag eldat och sovit på soffan, det känns som jag bara vill gråta men jag kan inte ens göra det. Just nu har jag ingen aning om hur jag ska orka ta mig till jobbet imorgon - vill absolut inte dit!
Till råga på allt har jag fått inbjudan till personaldagar i Trysil. Varför ska vi plötsligt ha tre dagar???!!! Jag kan omöjligt ta ledigt i tre dagar! Men åh, jag skulle så gärna vilja vara där. Tre dagar utan ansvar för elever det skulle ju vara underbart! Kanske finns det till och med möjlighet att bli berusad, det är något som jag verkligen skulle behöva! Ibland behöver man faktiskt det och jag behöver det nu!
Nej, det här funkar inte!

Jag orkar inte!!!

söndag 23 november 2008

P.S. to do list, week 48

Ok för att underlätta för mig själv, och för att försöka komma ur denna melankoliska stämning som jag allt för lätt glider in i under de ensamma sändagskvällar (och gärna sitter kvar till torsdagarna när veckan nästan är över), ska jag göra en to do list:
  1. Färdigställa jämförelsen till uppsatsen!
  2. Diska
  3. Städa
  4. Fixa skapelseberättelse judendom/kristendom
  5. Planera engelska
  6. Planera sexualkunskapen
  7. Läxor
  8. Göra klart tåget!
  9. Tina upp låset på boden
  10. Skotta snö

...inte långt kvar nu...


Rocky & Nemi - Serier - MSN Nöje

Rocky & Nemi - Serier - MSN Nöje

P.S. längtar

Just nu känns det som att jag bara väntar på att terminen ska ta slut, jag längtar tills en dag när jag vet att jag inte ska till skolan! Hoppas innerligt att säsongen i Trysil blir bra annars kommer jag att vara fylld av en otrolig ånger men jag tror inte att det kommer att bli så. Det är nästan en månad kvar men jag tänker att det kommer att vara häktiskt i två veckor till och sen tror jag att de sista två veckorna kommer att vara ganska lugna eller iaf mest skoj!
Igår blev det en massa shopping! Syrran ville ha med mig så vi åkte till Borlänge, DollarStore, ÖB och Kupolen men vad förvånade vi blev - sen när stänger Kupolen redan kl.17??? Det blev ett enormt snopet slut men mina pengar var slut så det var nog lika bra...fick iaf en del julklappar klara!!! Mamma, kollegan, kompisar, storebror, en syster (och en plan till en av dem) och tre syskonbarn är klara!!! Bara pappa en och en "halv syster" och tre syskonbarn kvar! Härligt men kanske borde jag fixa en liten julklapp till Lill också...hmmm...det kunde nog bli kul! Vi får se om jag kanske kan lösa det på lördag!
Nej nu är det bara att hoppas att det blir två veckor jobb och två veckor skoj och sen en härlig säsong i underbara Trysil! Undrar om jag ska ta mitt första åk om två veckor...om jag kan vänta så länge men det är ju roligare när det blir lite fler backar - funderar förresten på att skaffa säsongskort i Sälen också den här vintern!!! Jobb, jobb och nedförsåkning!
Äntligen är vintern här!!!!

tisdag 18 november 2008

P.S. slutbubblat

Love's just a bubble if you don't take the trouble to make it!

Nu får det vara nog!

no comments


P.S. teknisk kris

Utan datorer fungerar inte min verksamhet som den ska! bajs... Tidigare har jag inte reflekterat över hur beroende jag är av datorn i skolan men kan nu konstatera att jag verkligen är det! Hackers har tagit sig in och därmed pajat hela min verksamhet! Vi kommer inte åt våra användarkonton, internet är nedstängt och vi kan inte spara någonting! Hade gjort roliga planer för vad vi skulle göra på engelskan i går men det gick inte, idag kunde jag inte ha tema med F-2:an. Det värsta av allt är att vi inte får någon information, jag håller verkligen på går i taket!
Men men jag lever på hoppet och antar att felet snart är åtgärdat!

söndag 16 november 2008

P.S. Miniäventyr

Den här helgen har Mini varit med mig hem på äventyr. F-3 har strax gjort ut sitt läsförståelsematerial om Minis äventyr så nu är det dax för honom att ge sig ut på nya äventyr tillsammans med oss! Han har varit med mig nästan överallt i helgen och trots det känns det som att det här är första helgen på en hel evighet som jag faktiskt inte har jobbat! Helt underbart! Visst har det hänt mindre roliga saker den här helgen också men det blir så mycket lättare att ta när jag inte haft en galen press att jobba jobba. Även om jag i ärlighetens namn skulle jag ha behövt jobba men jag ska försöka ta mig till skolan lite tidigare imorgon så hoppas jag att det ska lösa sig ändå...nu är det bara en månad kvar!
Nu ska jag ta och krypa ner så att jag utökar mina möjligheter att faktiskt ta mig till jobbet till kl. 7 imorgon bitti!

torsdag 13 november 2008

P.S. trött

Vilka veckor det har varit...hela hösten har jag varit överlycklig varje gång jag kommit till torsdagkväll och så är det även ikväll. På torsdagar har man äntligen klarat den långa veckan och har en kort och ganska lättsam fredag kvar innan det är helg.
De två sista veckorna har också varit oerhört tunga. Förra veckan blev pappa blev sjuk - den här gången slapp vi bo på IVA men det har nästan varit värre att inte få några svar - och den här veckan måste jag ta igen allt arbete som jag inte fixade förra veckan och utöver detta lyckades vi också trycka in alla utvecklingssamtal.
Men fast pappsen ännu inte är frisk får han nu vara hemma och behandla sig själv och jag njuter lite av att det är torsdagkväll och alla utvecklingssamtalen är avklarade. Synd bara att jag inte har en lång oplanerad helg framför mig för det är precis vad jag skulle behöva!
Nu är det plugg, bilfixande, tvätt och en födelsedagsmiddag kvar att fixa men det sistnämnda är iallafall något att se fram emot!
Nu ska jag försöka få upp ögonlocken och plugga lite!

måndag 3 november 2008

P.S. sjuk vård

Pappa har cancer...

Måndagen den 20 oktober 2008 var min far inkallad till Mora Lasarett. Då han tidigare under hösten gjort en röntgen hade en förändring hittats i tarmen. På kallelsen stod att han hade en tumör och att det var den som skulle undersökas. När han kom till Mora den 20 oktober konstaterades mycket snabbt att det inte rörde sig om någon tumör och han fick därmed åka hem.
Torsdagen den 30 oktober blev han kontaktad av Uppsala som ville att han skulle komma in så snart som möjligt för undersökning. Igår söndagen den 2 november tog han bussen från Mora och idag måndagen den 3 november 2008 får vi beskedet att han har cancer.
Hur är det möjligt att en patient vid Mora Lasarett kan få beskedet att han inte har någon tumör för att i Uppsala - fjorton dagar senare - få höra att han har cancer?

torsdag 16 oktober 2008

P.S. girlfight

Eftersom jag senast beklagade mig över killar eller män är det nu dax för tjejer - oavsett ålder. För nu är tjejerna osams, de skickar elaka sms till varandra och försöker alliera sig i olika konstellationer. Nu snackar vi 10-15 åringar men liknande situationer kan nog lätt uppstå både i högre och lägre åldrar! Men kidsen kallar varandra för hora, ett ord som de flesta inte vet vad betyder och de som vet vill inte förklara det. När jag frågade vad ordet hade med detta sammanhang att göra rodnar de bara... Men grejen här är att den ena tjejen i bråket har slutat på skolan så det är verkligen ingen lätt match att bena ut konflikten eftersom jag sitter där med ena parten och delar ur olika konstellationer. Frågan är om mina samtal med eleverna då hjälper processen framåt eller om det bara sabbar ännu mer i deras invecklade relationer. För det verkar som att de var goda vänner en dag för ungefär en och en halv vecka sen...
Skrämmande i allt detta är också att en 11-åring som får hat sms inte visar dem för sina föräldrar. Då undrar jag ju är det så att hon inte vågar eller är det så att hon känner sig skyldig.
Egentligen spelar det ingen roll vad som ligger bakom jag tycker ändå att de borde våga visa vad som faktiskt skickas till dem. Jag antar att jag ska vara lycklig för att de inte verkar vara så intresserade av att chatta för då skulle det kanske bli ännu värre. Men hur ska jag lösa situationer som denna, jag kan omöjligt lösa situationen eftersom den ena parten inte finns på plats men har jag någon skyldighet att kontakta föräldrar och vårdnatshavare?! Det här är ju helt och hållet en fritids konflikt som tar upp skolans tid och min energi. Det tar otroligt med kraft att försöka bena ut en konflikt där det är omöjligt för mig att ha alla fakta. Jag träffar ju nästan aldrig kidsen på min fritid - ärligt talat så undviker jag dem helst.
Nu håller jag tummarna för att jag slipper se rödgråtna ögon imorgon, vare sig det gäller hästar eller "kamrater"!

måndag 13 oktober 2008

P.S. Du är så söt

Det här är sjuka dagar
känner mig ju inte som en fisk.
Det är dig som alla jagar
och vi tar en liten risk.
Och jag kan inte sova
och får inte benen att stå still.
Det är svårt att leva
när man vet vart hjärtat vill.

Men jag kan vara nöjd
då slutar jag se allt så svart.
Och jag kan glädjas åt det lilla
och komma ingenvart.
Man skulle njuta av vår sol
och gå i skog och mark.
Eller vaka över vattnet i Picassos park.

Det är så synd att du är så söt.
Det är så synd att hjärtat är förfört,
det slår som en feber,
som allt vore kört.
Vilket otur att hjärtat är förstört.

Men nu så har du fastnat
långt här inom mig.
Och jag behöver bränsles
om kyssar ifrån dig.
Men hur hanteras kärlek
i en dålig konjunktur?
Det här är sjuka dagar
och det finns en enda kur.

Det är ju du som mej kan hela
men du ger mig också men.
Med ditt hår som är av guld
och din hud så vackert len.
Jag kan då inte hjälpa
att du ler som Venus själv.
Varför är det bara jag
som sitter ensam här ikväll?

Det är så synd att du är så söt.
Det är så synd att hjärtat är förfört,
det slår som en feber,
som allt vore kört.
Vilket otur att hjärtat är förstört.

onsdag 8 oktober 2008

P.S. omvärlden

Plötsligt har omvärlden kommit in i vår lilla verksamhet. I närheten av skolan finns ett "särskilt boende" och häromdagen kom en av de boende till skolan och ställde till en riktig cirkus. Eleverna blev rejält skrämda, funderade på om de skulle hoppa ut genom fönstret och var rädda för att cykla hem. Kollegan ringde 112 och slutligen lämnade han skolan. Kollegan, som var ensam lärare på plats, lyckades lugna dem och idag inledde vi dagen med ett cirkel-samtal. Det märks på eleverna att de är lite rädda efter vad som hänt men efter att vi pratat om det känns det ändå som att de har en viss förståelse för det som hände och lyckligtvis är de ju också barn. Skolan har polisanmält händelsen och boendet har förbjudit den berörda att beträda skolans område. Under dagen blev vi blev informerade om att den berörda blivit flyttad för att få vård. Vi drog en lättnadens suck och kände att det var det bästa som kunde hända och att vi nu kunde lämna detta bakom oss.
Under kvällen bestämmer jag och kollegan att vi ska kontakta boendet och se om de skulle vilja ha en informationskväll tillsammans med oss. Detta som ett verktyg för att lugna elever, föräldrar och även andra invånare i vår lilla by. Naturligtvis kan detta inte bli en fråga om att disskutera specifika personer på boendet utan för att få en förståelse för hur de boende fungerar och hur organisationen arbetar. Tyvärr verkar inte boendet vara alltför positiva till vårt initiativ. Och ikväll får vi veta att den berörda personen är påväg tillbaka till boendet. Nu är bara frågan hur och om detta kommer att påverka vår verksamhet. Nu får vi helt enkelt korsa fingrarna och hålla tummarna för att detta ska lösa sig till det bästa. På små orter som vår blir det ju alltför lätt onödigt skitsnack...

söndag 5 oktober 2008

P.S. tågproduktion

Nu ska det bli tåg...
Förskolan har ett jättefint tåg med bilder av barnen och personalen och jag och kollegan har tänkt att vi ska fortsätta detta tåg. Eftersom vårat arbete faktiskt bygger vidare på deras så kan vi åtminstone försöka visa det på något sätt. Men oj vad pyssligt det är, jag är ju inte direkt någon "bild och form"-människa och att avbilda något som någon annan gjort är inte så himla enkelt! Vi får väl se hur det går ett tåg ska det i alla fall bli! Förra helgen fördigställde jag ju 3:ornas svenskabok och det var också en massa pyssel så det är väl bara att bita ihop och fortsätta klippa och klistra.

Jag slutar till jullovet. Det känns himla konstigt att ha bestämt sig för att sluta och ändå veta att jag faktiskt har längre tid kvar att jobba än vad jag redan jobbat. Efter att beslutet var fattat förra veckan var det svårt att ladda om men nu funkar det igen. Däremot finns det nu en skräck för att jag ska ångra mig men beslutet är fattat och jag har sagt till mina chefer så jag kommer inte att ändra mitt beslut. Såvida inte tryslingarna kommer på något. Det som gnager med att sluta är att kollegan som stöttat och hjälpt mig på ett underbart sätt nu kommer att vara tvungen att börja om med någon annan.
Men beslutet känns ändå rätt och som tankarna går nu kommer jag inte att bo kvar här när nästa läsår börjar...men det är ett beslut som får vila ett tag till.
Tillbaka till tåget!

torsdag 25 september 2008

P.S. slut

Jag är helt slut, jag har en riktigt dålig vecka och är bara så lycklig att det snart är helg. Denna vecka har jag bestämt mig! Äntligen är det klart hur det blir efter den 19 december och det blir inte skolan. Det känns väldigt bra men just nu känns det lite svårt att ta tag i skolan. Tror att mycket handlade om att jag varit så fokuserad på beslutet. Den sista helgen var ju inte heller direkt vilsam så nu ska jag krypa ner och ladda för morgondagen och sen hoppas jag att jag ska få ladda batterierna under helgen!!!

fredag 19 september 2008

P.S. fredag

Ibland är det extra skönt när helgen kommer. Har haft en riktigt bra vecka, 3-5:an har fått prova på flödesskrivande och de tycker att det är jätte roligt! 4-5:an har gett bra presentationer om kroppen, 3-5:an kan nu alfabetet på engelska och F-5:an har kommit igång med Sverige-temat. Många ämnen har gått så bra den här veckan och idag fick jag en kram av en kille i 1:an - så mysigt! Ibland är det så otroligt givande att jobba med unga, det blir en hel del "tyst" och "lyssna" men det känns ändå att man får en hel del tillbaka som kramen eller när man läser deras dagbok vid dagens slut och de skriver att de haft kul - under lektionstid!
Under helgen måste jag färdigställa 3:ornas svenskabok men efter denna vecka tar det inte emot så himla mycket.

Njut av helgen!

torsdag 11 september 2008

P.S. vänskap

Idag har vi haft filmdag, hela dagen blev nästan som en enda lång cellsam-historia. Filmerna är ju otroligt roliga och de gör också något så krångligt som organens funktioner begripliga! Men trots allt detta skojsiga insåg vi idag under lunchrasten att det var dax att ta ett snack om hur man egentligen behandlar varandra och hur vänner ska bete sig mot varandra. Vi insåg tidigare under veckan att allt inte stod riktigt rätt till så vi började med lite Charlie/SET (inte riktigt mitt område tyvärr så min kollega höll i det). Eleverna vet hur en vän ska vara och tror att de är en bra vän men de kan tyvärr inte se att de inte alltid är det. Det är så tråkigt när det blir såhär men samtidigt är det ju faktiskt en del av allas vår utveckling. Jag önskar bara att jag var bättre på att handskas med dessa saker men får än så länge se och lära och vara glad över att jag har en så kompetent kollega! För vårt snack satt vi i en ring så att alla kunde se varandra och kollegan tog rollen som samtalsledare, vi tror att det är väldigt viktigt att ha en tydlig samtalsledare i sånahär samtal så att det inte blir anklagelse- och försvarstal, här väntar man tills man får ordet. Kollegan höll också stenhårt på att den som talar endast ska säga sin mening och inte tala för någon grupp - jag-form inte vi-form!
Vi tror att samtalet gav resultat genom att eleverna tvingades tänka till! Nu är det bara att fortsätta jobba på saken. Vi har tänkt att en del i detta arbete ska bli att vi samlas, en gång i veckan, efter en rast och pratar om hur det har varit hur man känner sig så att eleverna kommer in i att ha en dialog där man pratar om hur man känner och vad som händer. Så att inte känslopratet bara kommer när någon elev eller vi pedagoger är upprörda över något som hänt.
Nu gäller det bara att fortsätta jobba och hoppas att klimatet bland eleverna blir bättre.

söndag 7 september 2008

P.S. Ny vecka nya tag

Så har det blivit söndagkväll igen...tänk vad fort det går. Lyckligtvis kunde jag friskförklara mig själv redan i lördags, hoppas bara att det inte tar omtag! Så nu är det alltså dags att börja på en ny kula var till skolan en sväng idag och hämtade lite böcker så att jag kunde rätta lite. Det verkar som att eleverna legat på latsidan, tror bara en hade hunnit klart med planeringen. Då är ju frågan om jag hade gjort för tuff planering eller om de legat på latsidan, det lät lite som om de nog legat på latsidan... Men imorgon är det slut på det då ska jag rätta så att pennan glöder och jaga på dem mot nya stordåd. Och så är det ju kroppen igen men F-5 imorgon ska vi titta hur det ser ut inuti kroppen och på HK'n ska 5:orna ut och kolla priser och baka en sockerkaka (förberedelse till nästa veckas tårta)! Men nu ska jag krypa upp i soffan, har lånat "En shopaholics bekännelser" av Em så det är dax att ta den nu. Skulle egentligen se på Wisper men jag vågar inte utan sällskap...

fredag 5 september 2008

P.S. sjuk

Jaha ja, så mycket blev det av all den nya energi jag hade i början av veckan. Jag blev sjuk och missade det första föräldramötet . Vi hade panerat in ett jättemysigt möte ute vid brasan med älgarna trampande omkring oss och jag hade tänkt att jag äntligen skulle få se fler av föräldrarna men icke. Om några veckor är det dax för utvecklingssamtal så då får jag ju möta några men då blir det ju en annan situation. Men utvecklingssamtal orkar jag inte ens tänka på nu. Igår sov jag hela dagen och det känns som det är det bästa att göra även med dagen idag. Bäst att vila så jag har energi till nästa vecka för då är det mycket att ta tag i igen. Då måste jag börja titta på min uppsats och så måste jag snart bestämma hur eller var jag ska jobba i vinter och vår. Usch jag orkar inte tänka - ska krypa tillbaka under täcket!

P.S. andrum

Den 11 agusti började jag min tjänst som lärare i en F-5(6) skola. Pang så skulle jag kunna fixa, planering, lektioner, beställa material och allt annat som kommer till yrket. Den första veckan hade vi inga elever så den gick ju ganska smidigt. Den första veckan med elever gick också ganska smidigt, vi jobbade ganska mycket med att lära känna varandra och att samarbeta, faddrar-fadderbarn. Men jag kände mer och mer press på att jag skulle prestera, kunna, känna till och känna allt och alla.Men nu under min fjärde vecka som lärare börjar jag känna att jag har tid att andas. Jag börjar också känna att kanske kan det här komma att fungera för mig. Förra veckan hade jag en rejäl urladdning, då kändes det bara som det var material, idéer, elever och saker överallt och jag hade ingen koll. Men min kära kollega "tvingade" mig att rycka upp mig och "tvingade" mig att formulera vad som var jobbigt. Att sätta ord på sina känslor är inte lätt och jag tror inte att jag klarade det så bra men det resulterade i att hon tog ett ryck i vårt otroligt röriga material och lärarrum. Och det hjälpte mig så himla mycket vilket egentligen verkar ganska skumt eftersom jag ju inte spenderar så mycket tid där men det tog så mycket energi från mig att se den röran och inte klara att ta tag i den. Imorgon har jag inte så mycket tid med eleverna och det känns faktiskt bra. Jag får alltså tid åt planering och förberedelser under DAGEN och kanske kan jag ändå vara hemma till kl.16. Plötsligt har jag energi och jag ser fram emot att gå till jobbet imorgon!

P.S. I Love You

En sån besvikelse!

Har precis sett filmen PS I Love You och gissa om jag är besviken. Det är snart ett år sen jag läste boken och den är ju så otroligt bra men filmen funkade inte för mig. Om man ser filmen förutsättningslöst så är den kanske bra men har man läst boken så se INTE filmen.