söndag 27 december 2009

P.S. 27 december

Återigen en dag med tidig frukost, innan vi begav oss till busshållsplatsen där vi väntade och väntade och gav upp och gick tillbaka mot hotellet och så missade vi bussen... Vi gick tillbaka till hållplatsen och nästa buss kom. Metron tog oss till Ottaviano från vilken vi åter vandrade mot Vatikanstaten där världens längsta kö ledde till Vatikanmusèerna så vi bestämde oss för att inte gå dit. När vi såg kön in till kyrkan tvivlade vi men bestämde oss slutligen för att ställa oss i den - den var lång men tog inte lång tid och vi kom igenom säkerhetskontrollen utan problem. Först vandrade vi ner till påvarnas gravar under kyrkan. Vid Johannes Paulus grav satt det många och bad och grät så där var det lite bisarrt att gå förbi. Inne i själva Peterskyrkan köade vi för att ta oss 551 trappsteg upp till kupolen. För 10 Euro fick vi gå och gå till en häftig skådeplats för gudstjänsten högt upp under taket. Därefter ledde en lång trapp oss upp till Vatikanens och troligen också Roms bästa utsiktsplats. Vi stod uppe på kupolen och blickade ner över Petersplatsen och den eviga staden. Detta var ett häftigt utflyktsmål men inte det bästa för någon med ett krachat knä. Stackars Bes tog sig ändå ner utan gnat och vi letade oss

iväg till en restaurang för nu kurrade våra magar efter pasta. Vi hamnade på ett märkligt ställe med märkliga servitörer så vi slängde i oss pastan och gick vidare för efterrätt på något trevligare ställe. Vi gjorde också veckans dyraste inköp på en Pharmacia köpte jag ett 20-pack tampax för dryga 5 Euro. Vi snubblade inte över något mysigt fik så vi tog Metron till ett stop där vi inte varit tidigare för att se vad som fanns där. Bes valde Republica - vilket var ett mycket bra val då det var en häftig plats med kyrka, lyxhotell och fiket Lord Byron. Jag åt en underbar varm chokladmousse och Bes åt en cheescake som visst var det bästa han ätit på hela veckan. Därefter haltade vi tillbaka till Metron och tillbaka mot hotellet. Innan vi gick hem gick vi till Pam supermarketen i huset bredvid vilket gav oss en Asti Cinzano till badet och några liter sprit. Nu är väskorna packade och tidigt imorgon börjar vår hemresa som återigen går via Prag och Arlanda och ett eventuellt stopp i Västerås innan vi ställer siktet hem mot Støa.

lördag 26 december 2009

P.S. 26 december

Även idag var vi tidiga på frukosten innan vi tog hotellets shuttle-service till Anagninga. Vi tog Metron till Spagna där vår vandring mot Pantheon började. Vi snubblade på ett par obelisker vid ett palats. Innan vi för andra gången steg in i en souverninraffär där vi köpte ännu en mugg och ett tygmärke. Sen gick vi rakt in i Pantheon. Där snurrade vi ett tag under kupolen med sitt hål innan vi gick vidare till Piazza Navona där vi såg de fyra flodernas fontän, tomtar i släde och en massa krimskrams bland folkmassan. Utanför såg vi också rester av den gamla arenan som numera ligger under piazzan. Efter detta blev det lite planlöst vandrande som återigen ledde oss till Ponte Sant Angel, Vicolo del Divino Amore (som helt enkelt var en gata med ett härligt namn) och in på ett fik som hade så många thesorter att jag var helt chockad och beställde Earl Grey. Bes ddrack Latte och Pernod och så åt vi varsin macka med underbar skinka på. Efter fikat befann vi oss helt nära Mausoleo Augusto men det var mest en utgrävning och för vissa (inte i vårt sällskap) en urinoar. Bes kämpade vidare med sitt onda knä helt till Piazza del Popolo där vi såg tvillingkyrkorna innan knäet satte stopp för denna 10 gradiga och regninga utflykt och vi tufsade hemåt. Tillbaka på hotellet blev det en värmande siesta och ett ännumer värmande bad och fortsatt läsning, alltså mest mys. Vi haltade oss över innergården för kvällens pizza på Jolly Pizza där Långben är maskot och så var ännu en dag över.

fredag 25 december 2009

P.S. 25 december

Redan klockan 8 var vi på plats vid frukosten, inte för att vi hade någon tidig utflykt eller så. Idag är det mesta stängt och bussen kör inte så vi gick helt enkelt tillbaka till sängen och sov lite mer. Vid 11 gick vi ut på en promenad i vädret som var varmare än väntat och det blev lite svettigt så när vi kom tillbaka (12:01=tog Bes dagens första öl eftersom det är ok på eftermiddagen) tog vi ett bad. Vid 16 tiden började Bes bli hungrig men inget var öppet så vi fick knata tillbaka till rummet och äta ost och fiskkex. vi plockade fram boken Birda och ägnade några härliga timmar åt högläsning. Vid 20 tiden var Bes riktigt hungrig och blev himla glad när vi insåg att pizzerian nedanför faktiskt hade öppnat. Pizza, öl, läsk och whiskey satte pricken över i:et på en fantastisk semesterdag!

torsdag 24 december 2009

P.S. 24 december


Dagens mål var Vatikanstaten så efter lite samtal hem till Sverige och en frukost med flera chokladiga inslag begav vi oss mot Ottaviano - Metro stop. Vi försökte hitta en Motorola men det verkar inte lätt! Väl framme vid Petersplatsen, efter att vi tackat nej till att köpa paraply av 20 olika gubbar - minst, insåg vi att mycket stängde redan så vi kom liksom inte in någonstans. Utom på en kostutställning "Ai Grinali Della Storia" därinne var allt på italienska förutom några eventuella kinesiska inslag - eller helt enkelt asiatiska inslag. Våra favoriter var en stor målning av Rubens som visade en mirakelgörare som var barnens beskyddare, som botade en kvinna drabbad av ondska och en annan som hade problem med händerna. Och den andra favoriten var en asiatisk målning som visade paradis och purgatorium och världarna däremellan fylld av djävlar som lockar människorna i fördärvet. Där fanns även asiatiska jungfru Maria och Jesus som stavades med G. Vi tog en sväng förbi Vatikanmuseèt för att se på öppettider men det enda som stod var att de stängde tidigt idag. Med hänsyn till Bes onda knä tog vi oss mot Metron men det blev ett fika stopp på Kave. Där fick vi enligt mig väldigt goda foccachior som kallades pizza och innehöll mozzarella, tomat och ruccola och så fick vi fem äckliga kakor och två goda, the och god cappuchino och hela kalaset gick på endast 10 euro - vilket vi tror blev fel! vi hann med lite mer Motorola letande, fick se en fin italiensk herre som rökte cigarill och som hade som pricken över i:et en kamoflage paraply - tihi italienare skulle väl ha god smak?! Vi tuffade bort till Cinecitta där vi gick till köpcentret "Cinecitta Due Centro Commerciale" det var ingen 10-poängare men vi köpte en snygg köksklocka och en del gott till kvällen (som vi kanske också får hålla tillgodo med imorgon?) bland annat en flaska Martini Asti som vi delade i badet. Nu gottar vi till det och myser i sängen med allt godis!

onsdag 23 december 2009

P.S. 23 december




Vi spenderade en seg förmiddag på hotellet innan vi tog oss in mot staden. dagens mål var colosseum och för att komma dit tog vi metron till Vittorio Emanuelle vid hans piazza kollade vi på en ruin och såg - på avstånd - Santa Maria Maggiore. Vi valde Via Machiavelli som utgångspunkt och sick-sackade oss mot målet. På vägen passerade vi "Colle Oppio", Domus Aurea och den bajsande labradoren Caesare, när vi lyfte blicken från allt detta var dagens mål mycket nära. vi lyckades korsa den trafikerade gatan och fick se hur en gladiator sprang in i en stolpe. Utanför den väldiga arenan lufsade vi en kort stund innan vi ställde oss i kö. Det var en väldigt lång kö men det kom en vakt som sa att om vi skulle gå med på engelskguidning för 4 extra Euro fick vi gå förbi kön så naturligtvis gjorde vi det! Så för 32 Euro fick vi varsitt klistermärke att sätta på jackan och så började vår vandring. Det var en bra guide som pratade lagom länge, vi lärde oss att colosseum är ett smeknamn, att det byggdes mellan år 78-80, att det hade 80 ingångar och att djurfighter förbjöds år 572 och att ordet arena betyder sand på latin - allt detta för 4 ynka Euro + 12 i inträde men det kommer man ju inte undan. Vi köpte också våra första souvernirer! En almanacka, ett vykort och en kitshig mugg :-) Utanför fyndade vi oss en kombinerad ölöppnare och nagelklippare! Tvärs

över gatan slog vi oss ner på Gran Cafè Rossi martini där vi frossade i pizza, öl, the, Baileys, Laprough, chokladkaka och mer Baileys samtidigt som vi såg mörkret sänka sig över Colosseum.
Sen knarrade Bes knä oss tillbaka till Metron och hem. Det var en skön dag!

tisdag 22 december 2009

P.S. 22 december

redan klockan 8 började Bes mumla om kaffe men jag var inte redo att öppna ögonen och tassa upp i det kalla rummet. Vid 10 hade vi ändå fått i oss frukost och begav oss ut i regnet på vår resa in till den eviga staden. Vi kom på rätt buss och sen också rätt tunnelbana till och från Anagninga. På kartan över stop stod Barbarini och under där stod det Fontana di Trevi så då åkte vi dit och slängde en slant innan vi vandrade vidare mot Spanska trappan.
Mitt i trappan bevittnade vi hur en präst stänkte vatten på ett inplastat Jesusbarn. och sen klättrade vi upp och gick in i Trinita dei Monti och lyssnade på ljuvlig körsång. Sen visste vi inte vart vi skulle ta vägen så då gick vi bara förbi alla lyxiga butiker tills vi hamnade vid "ona" eller rättare sagt Tibern. Vi korsade på ponte Cavour och vid Tribunalen(?) blev det kartläsning och vi bestämde att det var dax för fika. Insåg att Castel Sant Angelo var väldigt nära så då knatade vi dit och in och upp och runt och runt innan vi tillslut hittade ut igen, fantastiskt ställe! Med kurrande magar tog vi oss så över Ponte Sant Angelo - den hadde massor av gubbar på pinnar=statyer. Äntligen fick vi fylla magarna med Carbonara, äckligt kaffe och gott the på Trarroria da Luigi. Sen gick vi FEL...vår karta har väldigt korta avstånd och felvända sevärdheter... När vi hamnade på via Arenula och jag trodde att "ona" var åt andra hållet än den var fick Bes läsa kartan! Men allt felgående gjorde att vi fick se Monumento a vittorio Emmanuelle II i skymningen -vackert!
Fick syn på en Spart butik så då knatade vi dit för att köpa sprit, det fanns många gångar och kringelkrokar och vi hittade allt utom just sprit. Nedstämnda gick vi till kassan med choklad och snacks och insåg att alla andra hade sprit och öl i korgarna?!?
Men 100 meter från Barbirini stationen hittade vi en butik som skyltade med de dryckesvaror vi ville ha! I metron var det rusning men vi lyckades trycka oss ombord på det tredje tåget som förde oss tillbaka till Anignina, där buss 507 mot del Grotto väntade för att ta oss fem stationer bort och därmed hem. Nu är det första märkliga Sparsnackset slut men snart blir det bad och champagne för att värma våra frusna kroppar och stärka oss inför morgondagen!

söndag 20 december 2009

P.S. julbestyr

Först var det leta, leta och leta men tillslut fann vi vårt offer:

Sen blev det kånka och bära - tur att man har en stor stark karl :-)


Efter en vecka fick den äntligen komma in i riktig värme

och sen blev det så fint!!!

Känns lite märkligt att vi redan firat klart julen och nu ska ta en tur på "julinsjungning" men som en vis man en gång sa det er mye som er rart :-)

torsdag 3 december 2009

P.S. inte som man tänkt sig

Hmm...det blir inte alltid som man tänkt sig. Bestefar menar bara väl och vill gärna hjälpa till så nu släpper vi honom lite fritt i rummet och håller god min...

fredag 27 november 2009

Bestefarsrum - älgrummet - snart Eriks rum

Då har vi så smått börjat på nästa rum såhär såg det ut igår kväll:









måndag 2 november 2009

P.S. ännu mera från hall och trapp

Efter en underbart avslappnad helg i Tällberg, där vi spenderade kvällarna i:

och lördagen i några av alla söta inrednings- och hantverksbutikerna åkte vi till Lima och hämtade lite böcker så att vi kunde proppa in ännu lite mer i vår underbara hall! Dessa söta ljuslyktor föll herrn i smaken! De fina tavlorna under är superfina teckningar gjorda utifrån Dan Andersson dikter (som älsklingen tonsatt!)

och denna fina krok hamnar i twinzens egen hörna

uppifrån trappen börjar man nu se hur otroligt snyggt det blir med bokhyllan. Lyktan till vänster kunde vi inte motstå när vi kikade in i Rättvikscentrum.


Till sovrummet hittade vi den perfekta lampan i Moras enda(?) lampbutik, den är helt otroligt fin och ger underbara skuggor!


och såhär himla fint är det när man kommer in till oss! Nu när vi fått så fin hylla har alla jackor hamnat där, vilket inte är meningen men än har de ingen annanstans att bo...

Under helgen har jag också fått inspiration till att måla så nu ska dalkullan ta fram sina traditioner! Men det blir det säkerligen mer om sen...!

torsdag 29 oktober 2009

P.S. Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd

Ett besök på IKEA kan leda till huvudbry och irritation men det kan också leda till ordning och reda och ett betydligt lugnare tempo på mornarna :-)


För vår del blev det snygg byrå och garderob:




har så mycket mer tid på morgonen när jag slipper leta i femton lådor efter vad jag ska ta på mig!



och så köpte vi väldigt fina sängar till twinzen:



...men om någon ska köpa dessa OBSERVERA att den kommer i TVÅ paket...

onsdag 28 oktober 2009

P.S. mer från hallen och trappen

Så har det hänt ännu lite mer i hallen, hyllan har kommit upp och imorgon ska det enligt planen komma på lister. Imorgonkväll "flyttar vi in" i hallen!!! Det blir så fint och otroligt bra. Imorgon hoppas vi att vi hittar fina krokar så att det också blir möjlighet för twinzen att kunna hänga upp sina kläder. Kanske hittar vi också hakar till garderoberna uppe.






Och här är den fina hyllan i trappen:

måndag 26 oktober 2009

P.S. irritation

Oj oj oj, ibland blir jag bara så irriterad på människor som inte kan låta bli att lägga sig i. Sitter just nu två meter från min kollega och är så irriterad att jag inte ens klarar av att se på henne. Det är ju rent förfärligt, undrar om jag vaknat på fel sida?! Jag brukar ju kunna ta en del och ignorera en del men i dag har hon irriterat mig från att hon kom in genom dörren. Det värsta är faktiskt att jag är så irriterad att jag inte kan koncentrera mig. Det kan faktiskt vara så illa att vi missar ett par bokningar på grund av detta… Usch och fy! Nu måste jag skärpa mig, om bara några minuter får jag lämna lokalen och köra hem till den enarmade banditen som blev sjukskriven en vecka till (men som fortsatt har en välfungerande högerarm att hålla penseln med).

söndag 25 oktober 2009

P.S. Hallen, trappen och hallen...

Det känns som det gått långsamt men plötsligt har det hänt massor...den enarmade banditen har jobbat på under fyra dagar och nu börjar det bli så himla fint.

Det första som hände var att vi tog ner krigsminnet...och rensade hallen uppe:

Sen åkte mattan i hallen nere ut:




Sen blev det tvätt och tvätt av väggar innan de målades och målades och målades i vitt



Efter ett stillestånd som sträckte sig lite längre än en inspelningshelg blev stolpen i trappen urgröpt:

Golvet fick färg och Joxar Fixe byggde ett trappräcke/bokhylla:



Nu har också garderoben fått färg på dörrarna och hyllor i sig, trappen har fått färg och en underbar hylla har hittat sin plats i trappen (som ni kan se lite av här nedanför) men fler bilder kommer snart... :-)