torsdag 16 oktober 2008

P.S. girlfight

Eftersom jag senast beklagade mig över killar eller män är det nu dax för tjejer - oavsett ålder. För nu är tjejerna osams, de skickar elaka sms till varandra och försöker alliera sig i olika konstellationer. Nu snackar vi 10-15 åringar men liknande situationer kan nog lätt uppstå både i högre och lägre åldrar! Men kidsen kallar varandra för hora, ett ord som de flesta inte vet vad betyder och de som vet vill inte förklara det. När jag frågade vad ordet hade med detta sammanhang att göra rodnar de bara... Men grejen här är att den ena tjejen i bråket har slutat på skolan så det är verkligen ingen lätt match att bena ut konflikten eftersom jag sitter där med ena parten och delar ur olika konstellationer. Frågan är om mina samtal med eleverna då hjälper processen framåt eller om det bara sabbar ännu mer i deras invecklade relationer. För det verkar som att de var goda vänner en dag för ungefär en och en halv vecka sen...
Skrämmande i allt detta är också att en 11-åring som får hat sms inte visar dem för sina föräldrar. Då undrar jag ju är det så att hon inte vågar eller är det så att hon känner sig skyldig.
Egentligen spelar det ingen roll vad som ligger bakom jag tycker ändå att de borde våga visa vad som faktiskt skickas till dem. Jag antar att jag ska vara lycklig för att de inte verkar vara så intresserade av att chatta för då skulle det kanske bli ännu värre. Men hur ska jag lösa situationer som denna, jag kan omöjligt lösa situationen eftersom den ena parten inte finns på plats men har jag någon skyldighet att kontakta föräldrar och vårdnatshavare?! Det här är ju helt och hållet en fritids konflikt som tar upp skolans tid och min energi. Det tar otroligt med kraft att försöka bena ut en konflikt där det är omöjligt för mig att ha alla fakta. Jag träffar ju nästan aldrig kidsen på min fritid - ärligt talat så undviker jag dem helst.
Nu håller jag tummarna för att jag slipper se rödgråtna ögon imorgon, vare sig det gäller hästar eller "kamrater"!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar