torsdag 29 oktober 2009

P.S. Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd

Ett besök på IKEA kan leda till huvudbry och irritation men det kan också leda till ordning och reda och ett betydligt lugnare tempo på mornarna :-)


För vår del blev det snygg byrå och garderob:




har så mycket mer tid på morgonen när jag slipper leta i femton lådor efter vad jag ska ta på mig!



och så köpte vi väldigt fina sängar till twinzen:



...men om någon ska köpa dessa OBSERVERA att den kommer i TVÅ paket...

onsdag 28 oktober 2009

P.S. mer från hallen och trappen

Så har det hänt ännu lite mer i hallen, hyllan har kommit upp och imorgon ska det enligt planen komma på lister. Imorgonkväll "flyttar vi in" i hallen!!! Det blir så fint och otroligt bra. Imorgon hoppas vi att vi hittar fina krokar så att det också blir möjlighet för twinzen att kunna hänga upp sina kläder. Kanske hittar vi också hakar till garderoberna uppe.






Och här är den fina hyllan i trappen:

måndag 26 oktober 2009

P.S. irritation

Oj oj oj, ibland blir jag bara så irriterad på människor som inte kan låta bli att lägga sig i. Sitter just nu två meter från min kollega och är så irriterad att jag inte ens klarar av att se på henne. Det är ju rent förfärligt, undrar om jag vaknat på fel sida?! Jag brukar ju kunna ta en del och ignorera en del men i dag har hon irriterat mig från att hon kom in genom dörren. Det värsta är faktiskt att jag är så irriterad att jag inte kan koncentrera mig. Det kan faktiskt vara så illa att vi missar ett par bokningar på grund av detta… Usch och fy! Nu måste jag skärpa mig, om bara några minuter får jag lämna lokalen och köra hem till den enarmade banditen som blev sjukskriven en vecka till (men som fortsatt har en välfungerande högerarm att hålla penseln med).

söndag 25 oktober 2009

P.S. Hallen, trappen och hallen...

Det känns som det gått långsamt men plötsligt har det hänt massor...den enarmade banditen har jobbat på under fyra dagar och nu börjar det bli så himla fint.

Det första som hände var att vi tog ner krigsminnet...och rensade hallen uppe:

Sen åkte mattan i hallen nere ut:




Sen blev det tvätt och tvätt av väggar innan de målades och målades och målades i vitt



Efter ett stillestånd som sträckte sig lite längre än en inspelningshelg blev stolpen i trappen urgröpt:

Golvet fick färg och Joxar Fixe byggde ett trappräcke/bokhylla:



Nu har också garderoben fått färg på dörrarna och hyllor i sig, trappen har fått färg och en underbar hylla har hittat sin plats i trappen (som ni kan se lite av här nedanför) men fler bilder kommer snart... :-)


fredag 23 oktober 2009

P.S. vänner


Trodde aldrig att det skulle gå så långt men om jag ska bo här i skogen lär det ju knappast bli bättre...

torsdag 22 oktober 2009

Historien om syersken

Historien om syersken



En dag satt en syerske og sydde nær elven, da hennes fingerbøl plutselig falt i vannet. Da hun skrek opp kom Gud til henne og spurte, mitt kjære barn, hvorfor gråter du? Syersken fortalte at hennes fingerbøl var falt i vannet og at hun behøvde det for å hjelpe sin mann til å tjene til livets opphold.
Gud senkte hånden ned i vannet og tok opp et fingerbøl i gull innsatt med perler.
Er dette fingerbøl ditt? spurte Gud.
Nei, sa syersken.
Gud senket igjen hånden ned i elven og fant et sølvfingerbøl med safirer.
Er dette fingerbølet ditt? spurte Gud.
Igjen sa syersken nei.
Gud undersøkte bunnen av elven igjen og fant et fingerbøl i leire.
Er dette fingerbølet ditt? spurte Gud.
Ja, sa syersken.
Gud blev så glad for kvinnens ærlighet at han lot henne beholde alle de tre fingerbølene, og kvinnen dro glad hjem. Noen år senere gikk syersken tur langs elvebredden med sin mann, da han plutselig trådte feil og falt ut i vannet og forsvant. Da hun skrek om hjelp dukket Gud opp igjen.
Hvorfor gråter du, mitt barn, spurte Gud.
Å Gud, min mann falt i elven! Gud rakte hånden ned i elven og kom opp igjen med George Clooney.
Er dette din mann? spurte Gud.
Ja, gråt syersken.
Gud ble skuffet.
Du lyver! Det er en synd!
Syersken forklarte, Åhh tilgi meg min Gud, det er en misforståelse. Jeg tenkte, hvis jeg hadde sagt nei til George Clooney, hadde du kanskje trukket Brad Pitt opp neste gang. Hvis jeg sa nei til ham, ville du hentet min mann opp. Hadde jeg da sagt ja, ville du gitt meg alle tre. Gud, jeg har ikke den beste helse og kunne ikke tatt vare på alle tre mennene, så det er DERFOR jeg sa ja til George Clooney.
Og Gud lot henne beholde ham.
Moralen i denne historien: Når en kvinne lyver, er det for en god og ærlig grunn, og til beste interesse for andre. Det var vår historie, og vi tror på den!

lördag 10 oktober 2009

P.S. lägesrapport...

Det går riktigt långsamt i vårt renoveringsprojekt men rätt vad det är så sker det något!
Nu har trappräcket/bokhyllan kommit på plats och fått färg, pelaren i trappen har fått ett hål och färg och golvet uppe har blivit målat två gånger och väntar bara på lite lack. Men viktigast är ändå att det blir så himla fint! Jag vill så gärna fylla hyllan men det får vänta tills elgubbarna har gjort sitt och trappan blivit slipad. Kanske kommer elen på plats till veckan så att vi kan ta trappen sen. Kanske borde vi också ta oss en liten funderare på om vi ska byta ut golvet i hallen nere. Älsklingen vill nog göra det och ju mer jag tänker på det ju bättre låter det, han har ju en hel del bra idèer den mannen! Jag ser ju bara de fula stug-golven för mig men det finns ju säkert massor av fina golv :-)

Men men det är så mycket som sker hela tiden så jag tappar fokus från renoveringen tror att det är dax att sätta upp en tidsplan så kanske jag kan fokusera lite bättre. Fast å andra sidan är det ju också så att tiden som inte läggs på att renovera till stor del läggs på mys och annat som vi vill göra så då är det inte så tokigt iaf.

Nu är det dax att beställa mat och förbereda hemfärden, imorgon får älsklingen följa med på jobb så att vi får umgås lite i helgen!