Tårar kan komma av så många olika anledningar. Idag tittade tårar fram hos några av mina föredetta elever, när de inte vann Vi i Femman-deltävlingen. Helt rätt man får gråta när man blir besviken, oftast kan man inte rå för att det tittar fram en liten tår. Om det inte varit för den j-la SVT-kameran kanske det hade tittat fram en liten tår även i min ögonvrå. Men det jag då funderade över var att jag själv sa till eleverna att de inte ska vara ledsna, jag sa inte att de hade all rätt att vara besvikna. Som de vuxna förebilder vi försöker vara försöker vi pusha barnen till att istället se att det är jättekul att de kommit så långt och det är väl kanske vad man ska. Men vi kunde faktiskt istället säga att det är okej att vara besviken...nåja Trots allt så var det ju himla kul att de kom så långt och en otroligt spännande tävling, huh vad jämnt det var men f-n så synd att de inte tog en högre poängfråga...för vem vet kanske hade det varit lösningen för en grupp som har läst om planeter tre gånger... För mig är de oavsett Sveriges bästa 5:a!
För att återgå till tårar så ska jag erkänna att hos mig dök det inte bara upp en liten tår igår - det var många och det storsprutade. S har fått sin bebis, vid tio i fyra igår morse blev hon mamma till en liten liten kille med massor av mörkt hår. Det är så himla stort, trots att jag inte har varit med och förstått hur mycket energi det lilla livet har fått ens innan han blev till känns det bara helt fantastiskt att han faktiskt nu har kommit - plötsligt har det blivit en egen liten person. Åh så häftigt! Hoppas allt ska fortsätta såhär bra nu så att S kan njuta av att bli en supermorsa och resten av familjen kan ägna sig åt att vara underbara mysmostrar, busmorbror och superhärliga morföräldrar.
Kramar till er allihop!
tisdag 27 januari 2009
torsdag 22 januari 2009
P.S. nissen vräkt?
Haha, nu tror jag att nissen är ute från mina kom-ihåg för idag har jag faktiskt: varit till skattekontoret och jag har fört över pengar...hmm fast det var tre saker som jag skulle göra och nu kan jag inte komma ihåg den tredje saken...nåja två av tre är ju inte så illa!
Häruppe på åsen njuter vi av en trevlig kväll! Visst är jag på jobb men det är inte alltför mycket att göra på torsdagskvällar så vi käkar godis och har det bra. Blev lagom glad när jag kom på jobb och insåg att kontors-killen sett till att det blir mer jobb för oss härute, jobb som jag inte fått någon info om hur ska göras...men men det är ju så det kan vara med mig jag kan bli helt förbannad men så kan jag släppa det igen!
Imorgon bitti ska jag vara på andra sidan fjället men jag har det tidiga passet så jag räknar med att det blir ganska lugnt där också men imorgon kväll blir det inte lugnt för då hänger vi på "Teachers Inn" och då vet man aldrig vad som kan hända! Gud så skönt det ska bli att komma ut lite och jag har äntligen fått paketet från Asos så det kanske till och med blir klänning imorgon!!!
tihi, grymt kul blir det oavsett!
Häruppe på åsen njuter vi av en trevlig kväll! Visst är jag på jobb men det är inte alltför mycket att göra på torsdagskvällar så vi käkar godis och har det bra. Blev lagom glad när jag kom på jobb och insåg att kontors-killen sett till att det blir mer jobb för oss härute, jobb som jag inte fått någon info om hur ska göras...men men det är ju så det kan vara med mig jag kan bli helt förbannad men så kan jag släppa det igen!
Imorgon bitti ska jag vara på andra sidan fjället men jag har det tidiga passet så jag räknar med att det blir ganska lugnt där också men imorgon kväll blir det inte lugnt för då hänger vi på "Teachers Inn" och då vet man aldrig vad som kan hända! Gud så skönt det ska bli att komma ut lite och jag har äntligen fått paketet från Asos så det kanske till och med blir klänning imorgon!!!
tihi, grymt kul blir det oavsett!
onsdag 21 januari 2009
P.S. minnas
Ibland undrar jag om det är så att det sitter någon i mitt minne och ser till att vissa saker göms för att sen komma fram igen. Kan tänka mig att det är en liten grön nisse som hoppar runt bland mina "kom ihåg" och med ett elakt flin stoppar in dem i små lådor och korgar för att plötsligt ta fram dem och flytta dem någon helt annanstans.
I tre veckors tid har jag tänkt att jag ska ta mig till skattekontoret för att lämna in papper som behövs för att jag ska kunna jobba i Norge men det kom ihåget är väl dolt helt tills jag kommer hem då dyker det plötsligt upp igen och jag kan bli arg för att det inte blev gjort idag heller... Eller som med att föra över pengar idag har jag efter nästan två veckor lyckats få med mig nettbanksgrunkan till jobbet men inte sjuttsingen har jag fört över några pengar - däremot ligger bankdosan kvar på jobbet så att jag inte kan göra det nu heller... eller som med papprena som jag ordnat till äldsta syrran de ligger kvar i hallen trots att jag hälsat på henne två gånger sen jag fixade dem...
Snälla lilla nissen sluta göm mina "kom ihåg", jag behöver dem!!!
I tre veckors tid har jag tänkt att jag ska ta mig till skattekontoret för att lämna in papper som behövs för att jag ska kunna jobba i Norge men det kom ihåget är väl dolt helt tills jag kommer hem då dyker det plötsligt upp igen och jag kan bli arg för att det inte blev gjort idag heller... Eller som med att föra över pengar idag har jag efter nästan två veckor lyckats få med mig nettbanksgrunkan till jobbet men inte sjuttsingen har jag fört över några pengar - däremot ligger bankdosan kvar på jobbet så att jag inte kan göra det nu heller... eller som med papprena som jag ordnat till äldsta syrran de ligger kvar i hallen trots att jag hälsat på henne två gånger sen jag fixade dem...
Snälla lilla nissen sluta göm mina "kom ihåg", jag behöver dem!!!
tisdag 20 januari 2009
P.S. chokladhjärtan
I förra veckan hände det mig för första gången...en gäst ville checka in, inget ovanligt så långt men den här gästen kom samma dag som den egentligen skulle ha checkat ut... Personligen kan jag vara ganska slarvig när det gäller mycket men inte sjuttsingen skulle jag åka på semester utan att kolla sjutton gånger att jag har de rätta datumen. Men så är tydligen inte alla! Det som är extra sjukt i detta är att gästen hade sin faktura med sig, där avrese och ankomstdatum båda står angivna. Vi lyckades ändå få in dem i en lägenhet i samma område som de bokat, den blev mindre men det var den ENDA som var ledig. Vi räddade verkligen deras semester! Några dagar senare lämnades faktist choklad till oss. En liten ask choklad men ändå, det kändes himla skönt att de faktiskt förstod att vi gjorde något bra för dem.
Jag tycker ju naturligtvis att jag gör bra saker hela tiden men det känns bra att några gäster faktiskt visar att de uppskattar det...
Återigen dax att ladda för nya tag, jag har haft två sköna lediga dagar men som oftast så har jag inte riktigt tagit vara på dem. Men jag har iaf varit hemma och myst med både föräldrar och syskon. Skönt att vara själv med pappa en stund, även om jag inte vet vad ett höjt D kallas. Mitten syrran har lånat mig sin kamera så att jag ska kunna försöka kamma hem drömjobbet! Och den största syrran bjöd på middag och fixade mat till rådjuren (förra gången var det till fåglarna). Mysigt att ha dem, synd bara att man inte alltid njuter av det. Lilla Gruty har föressten varit på dagis utan förälder, tydligen gick det mycket bättre än när hon skulle vara hos mormor för någon månad sen ;-) Då la hon sig på golvet och skrek, sprattlade och slog omkring sig - verkar som hon kan bli lika envis som sin mamma så där är det bäst att du ser upp pappsen!
Jag tycker ju naturligtvis att jag gör bra saker hela tiden men det känns bra att några gäster faktiskt visar att de uppskattar det...
Återigen dax att ladda för nya tag, jag har haft två sköna lediga dagar men som oftast så har jag inte riktigt tagit vara på dem. Men jag har iaf varit hemma och myst med både föräldrar och syskon. Skönt att vara själv med pappa en stund, även om jag inte vet vad ett höjt D kallas. Mitten syrran har lånat mig sin kamera så att jag ska kunna försöka kamma hem drömjobbet! Och den största syrran bjöd på middag och fixade mat till rådjuren (förra gången var det till fåglarna). Mysigt att ha dem, synd bara att man inte alltid njuter av det. Lilla Gruty har föressten varit på dagis utan förälder, tydligen gick det mycket bättre än när hon skulle vara hos mormor för någon månad sen ;-) Då la hon sig på golvet och skrek, sprattlade och slog omkring sig - verkar som hon kan bli lika envis som sin mamma så där är det bäst att du ser upp pappsen!
onsdag 14 januari 2009
P.S. Heja Abbe
Ikväll googlade jag på bilder från Trysil vilket slutade med att jag fastnade i en blogg - heja abbe (deras Trysilsemester 2008 var inte så lyckad) men bloggen helt underbar. Det är så härligt att läsa om barn, de gör och säger så många underbara saker. Historien om Abbe är himla gripande och tårarna tittar fram när jag läser men inte bara när det är jobbigt utan också åt de små härliga sakerna. Där är otroligt mycket positivt och skojigt, en hel del underfundiga formuleringar från storebror.
I övrigt då...ja det är jobb, bilåkande och filmer. Jag älskar ju mitt jobb och trivs så himla bra idag hade jag också ett par tacksamma och vänliga gäster som berömde mig för hur jag hanterade en annan gäst och sånt känns skönt. Överhuvudtaget känns det som det flyter ganska bra för mig för tillfället, känns som jag får bra respons från gästerna och att de litar på det jag säger till dem. Mycket av det kommer nog av att jag känner mig mycket tryggare i arbetet men det är väl naturligt eftersom det är min andra säsong.
Nu är det dax att sova så att jag pigg och alert kan sätta mig i bilen igen om cirka åtta timmar!
I övrigt då...ja det är jobb, bilåkande och filmer. Jag älskar ju mitt jobb och trivs så himla bra idag hade jag också ett par tacksamma och vänliga gäster som berömde mig för hur jag hanterade en annan gäst och sånt känns skönt. Överhuvudtaget känns det som det flyter ganska bra för mig för tillfället, känns som jag får bra respons från gästerna och att de litar på det jag säger till dem. Mycket av det kommer nog av att jag känner mig mycket tryggare i arbetet men det är väl naturligt eftersom det är min andra säsong.
Nu är det dax att sova så att jag pigg och alert kan sätta mig i bilen igen om cirka åtta timmar!
måndag 12 januari 2009
P.S. Kremmertorget
Det blev ingen stilla hemmadag med nyttigt städande och sorterande. Istället blev det en dag med en hel del spenderande. Det var så himla grått och trist när jag vaknade så jag ville söka upp lite innomhusshopping, detta tog mig till Kremmertorget i Elverum - inte helt lyckat. Det var ett litet shoppingsenter som tyvärr inte bjöd på särskilt mycket skoj. Men jag fick klippa mig och lyckades ändå spendera en del. Skulle köpa skor till systerdottern men det fanns INGA
roliga så det skippade jag. Lyckligtvis fanns det Kid Interiör så jag fick drömma lite, grymt snygga gardiner fanns det men jag behöver ju inga men jag fick med mig en söt kudde och en duk till köket! När jag skulle hem tänkte jag kolla var det andra sentret ligger men jag åkte fel och hamnade istället på Europris där jag hamstrade upp mig på grönalljus och Klenex.
roliga så det skippade jag. Lyckligtvis fanns det Kid Interiör så jag fick drömma lite, grymt snygga gardiner fanns det men jag behöver ju inga men jag fick med mig en söt kudde och en duk till köket! När jag skulle hem tänkte jag kolla var det andra sentret ligger men jag åkte fel och hamnade istället på Europris där jag hamstrade upp mig på grönalljus och Klenex.Även om det inte blev så skojig shopping så var det väl bra för min redan skrala ekonomi och det var himla skönt att komma ut lite. Tjejen som klippte mig var förresten himla trevlig och vacker - de vackraste kvinnorna kommer ju från Iran...
Nu är det dax för ugnsrostade grönsaker, det kommer himmelska dofter från köket!
fredag 2 januari 2009
P.S. nytt år nya tag
Okej, såhär på årets andra tag kanske det är läge att börja fundera på om det är något som jag vill att ska bli annorlunda mot tidigare. Och jag det är ju det...jag som alltid har älskat ensamheten vill ha sällskap!!! Jag vill kramas och mysa - och det känns som att det inte finns någon chans till kramar och mys om jag blir kvar här ute i ödemarken. Tvärtemot detta så har jag precis avslutat mitt nätdating-konto, det känndes helt enkelt inte som att det var min grej. Men jag har chattat en del med en kille därifrån som faktiskt verkar trevlig (och ser bra ut) men det känns lite skumt att finnas på sidan så nu har jag tagit bort mig. Jag måste väl helt enkelt försöka komma ut och träffa människor irl.
Men det kan ju också vara dax att fundera på vart jag ska flytta!?! Vart ska jag ta vägen? Skulle vara kul att testa Malmö, Kajan finns ju där också och det skulle vara himla kul att kunna ses mer så det är faktiskt ett alternativ. Sen har ju västkusten en liten dragning, efter syrrans påverkan och där har vi ju lilla Julia som jag ännu inte träffat men hennes föräldrar skulle jag ju också gärna träffa mer än jag gör nu. Stockholm är ju en underbar plats men jag har ju redan testat så det skulle vara kul att komma någon annanstans... Sen är det ju alltid drömmen om England, Irland, Skottland... Sen skulle jag ju kunna tänka mig Norge, där finns det ju en lång härlig kust...
Nä, att bestämma vart jag ska flytta blir inte lätt!
Bortsett från att flytta, hitta ett jobb och den stora kärleken så är det nog inte så mycket mer jag förväntar mig av 2009! ;-)
Men det kan ju också vara dax att fundera på vart jag ska flytta!?! Vart ska jag ta vägen? Skulle vara kul att testa Malmö, Kajan finns ju där också och det skulle vara himla kul att kunna ses mer så det är faktiskt ett alternativ. Sen har ju västkusten en liten dragning, efter syrrans påverkan och där har vi ju lilla Julia som jag ännu inte träffat men hennes föräldrar skulle jag ju också gärna träffa mer än jag gör nu. Stockholm är ju en underbar plats men jag har ju redan testat så det skulle vara kul att komma någon annanstans... Sen är det ju alltid drömmen om England, Irland, Skottland... Sen skulle jag ju kunna tänka mig Norge, där finns det ju en lång härlig kust...
Nä, att bestämma vart jag ska flytta blir inte lätt!
Bortsett från att flytta, hitta ett jobb och den stora kärleken så är det nog inte så mycket mer jag förväntar mig av 2009! ;-)
torsdag 1 januari 2009
P.S. en titt på året som gick
1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut? Jobbade som lärare "på riktigt"
2. Höll du några av dina nyårslöften? Avger inga nyårslöften
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Japp, ännu ett par bebisar har hittat ut.
4. Dog någon som stod dig nära? Egentligen inte
5. Vilka länder besökte du? Höll mig här i gränslandet...Norge
6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009? Sällskap
7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas? inget
8. Vad var din största framgång 2008? hmm...att jag pallade höstterminen.
9. Största misstaget? Husköpsförsöket!
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Skar mig i lillfingret och pajade immunförsvaret.
11. Bästa köpet? ...den var svår...kanske mitt underställ...eller mina skidor...
12. Vad spenderade du mest pengar på? Bensin
13. Gjorde någonting dig riktigt glad? hmm...det mesta gör mig glad, men jag minns inget überkul
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008? Jag och musik...
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Nä, det kan jag väl aldrig tro.
16. Vad önskar du att du gjort mer? Simmat, kramats, pluggat och jobbat...
17. Vad önskar du att du gjort mindre? åkt bil
18. Hur tillbringade du julen? Med familjen
19. Blev du kär i år? Nope
20. Hur många one night stands? den svarar jag inte på
21. Favoritprogram på TV? Har ingen TV men Greys Anathomy
22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Hat är ett starkt ord - nej.
23. Bästa boken du läste i år? Cecilia Aherns böcker
24. Största musikaliska upptäckten? ...
25. Något du önskade dig och fick? nope
26. Något du önskade dig men inte fick? nope
27. Årets bästa film?
28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008? jobbade
29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Love
30. Hur skulle du beskriva din stil år 2008? Stil?
31. Vad fick dig att må bra? Vänner, kollegor och familj.
32. Vilken kändis var du mest sugen på? öhh, ingen
33. Vem saknade du? Om jag visste kanske jag kunde gjort något åt det!
2. Höll du några av dina nyårslöften? Avger inga nyårslöften
3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år? Japp, ännu ett par bebisar har hittat ut.
4. Dog någon som stod dig nära? Egentligen inte
5. Vilka länder besökte du? Höll mig här i gränslandet...Norge
6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009? Sällskap
7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas? inget
8. Vad var din största framgång 2008? hmm...att jag pallade höstterminen.
9. Största misstaget? Husköpsförsöket!
10. Har du varit sjuk eller skadat dig? Skar mig i lillfingret och pajade immunförsvaret.
11. Bästa köpet? ...den var svår...kanske mitt underställ...eller mina skidor...
12. Vad spenderade du mest pengar på? Bensin
13. Gjorde någonting dig riktigt glad? hmm...det mesta gör mig glad, men jag minns inget überkul
14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008? Jag och musik...
15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år? Nä, det kan jag väl aldrig tro.
16. Vad önskar du att du gjort mer? Simmat, kramats, pluggat och jobbat...
17. Vad önskar du att du gjort mindre? åkt bil
18. Hur tillbringade du julen? Med familjen
19. Blev du kär i år? Nope
20. Hur många one night stands? den svarar jag inte på
21. Favoritprogram på TV? Har ingen TV men Greys Anathomy
22. Hatar du någon nu som du inte hatade i början av året? Hat är ett starkt ord - nej.
23. Bästa boken du läste i år? Cecilia Aherns böcker
24. Största musikaliska upptäckten? ...
25. Något du önskade dig och fick? nope
26. Något du önskade dig men inte fick? nope
27. Årets bästa film?
28. Vad gjorde du på din födelsedag 2008? jobbade
29. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre? Love
30. Hur skulle du beskriva din stil år 2008? Stil?
31. Vad fick dig att må bra? Vänner, kollegor och familj.
32. Vilken kändis var du mest sugen på? öhh, ingen
33. Vem saknade du? Om jag visste kanske jag kunde gjort något åt det!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)
