torsdag 11 september 2008

P.S. vänskap

Idag har vi haft filmdag, hela dagen blev nästan som en enda lång cellsam-historia. Filmerna är ju otroligt roliga och de gör också något så krångligt som organens funktioner begripliga! Men trots allt detta skojsiga insåg vi idag under lunchrasten att det var dax att ta ett snack om hur man egentligen behandlar varandra och hur vänner ska bete sig mot varandra. Vi insåg tidigare under veckan att allt inte stod riktigt rätt till så vi började med lite Charlie/SET (inte riktigt mitt område tyvärr så min kollega höll i det). Eleverna vet hur en vän ska vara och tror att de är en bra vän men de kan tyvärr inte se att de inte alltid är det. Det är så tråkigt när det blir såhär men samtidigt är det ju faktiskt en del av allas vår utveckling. Jag önskar bara att jag var bättre på att handskas med dessa saker men får än så länge se och lära och vara glad över att jag har en så kompetent kollega! För vårt snack satt vi i en ring så att alla kunde se varandra och kollegan tog rollen som samtalsledare, vi tror att det är väldigt viktigt att ha en tydlig samtalsledare i sånahär samtal så att det inte blir anklagelse- och försvarstal, här väntar man tills man får ordet. Kollegan höll också stenhårt på att den som talar endast ska säga sin mening och inte tala för någon grupp - jag-form inte vi-form!
Vi tror att samtalet gav resultat genom att eleverna tvingades tänka till! Nu är det bara att fortsätta jobba på saken. Vi har tänkt att en del i detta arbete ska bli att vi samlas, en gång i veckan, efter en rast och pratar om hur det har varit hur man känner sig så att eleverna kommer in i att ha en dialog där man pratar om hur man känner och vad som händer. Så att inte känslopratet bara kommer när någon elev eller vi pedagoger är upprörda över något som hänt.
Nu gäller det bara att fortsätta jobba och hoppas att klimatet bland eleverna blir bättre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar