torsdag 11 december 2008

P.S. inte långt kvar

Nu har jag haft ett par sköna dagar i Trysil. Kollegan och jag var på Skipuben och hade otroligt kul efter skolans julmarknad i lördags. Härligt med avkoppling med absolut avsaknad av jobbsnack! Pallrade mig hemåt i söndagskväll så att jag kunde jobba ett par timmar på måndagmorgon men sen var det bara att köra tillbaka över gränsen för personaldagarna. Klockan 12 körde det igång med massa info om företaget och lite pep-talk inför säsongen. På kvällen hade vi en enormt kul samarbetsövning i Trysil-Guidenes regi. Vi mötte upp i lavvon där vi blev indelade i grupper om 2 eller 3 utomnordiska och 2 eller 3 nordiska deltagare. Hamnade med två norrmän och två ungrare av vilka de sistnämnda inte pratade ett ord engelska. Tillsammans skulle vi bygge en bob/farkost med plats för två personer och materialet vi fick var: 4 stora pappskivor (1x2m), bred tejprulle, ett paket glad-pack, en liten sopsäck och cirka 1m avspärrningsband. Trots vissa kommunikationssvårigheter lyckades vi bygga "Speed Monster" naturligtvis skulle vi också provåka vårt mästerverk och det gick alldeles strålande men vi var tyvärr inte snabbast... ;-) Igår hade vi en underbar föreläsning om värdskap följt av mindre underbar lunch på Sindrestua och avslutningsvis brandövning. Alltid lika kul att få använda släckaren!
Men idag var jag tillbaka till jobbet, ritade en sista skapelseberättelse och fick hoppa in som träslöjdslärare... Tillslut skulle vi försöka planera morgondagen men ibland blir jag bara helt galen och jag pallade inte riktigt efter den här dagen. Vilket ledde till att kollegan blev ilsk och drog hem. Men jag tror att vi har kommit över det nu och lyckats dela upp morgondagen någotsånär. Jag ska snacka knopar och första hjälpen...knoparna kan jag kanske klara men vad 'sjöven' ska jag säga om första hjälpen - låt bli att skada er! Imorgon ska vi också avsluta sexualkunskaps-temat, har införskaffat kondomer men är lite skraj för vad jag kan få för reaktioner från föräldrarna men jag kan försvara mej med att jag utgått från det eleverna själva berättat och vad de själva vill göra. Det försvaret borde vara nog för att eventuella tvivlare ska förstå att deras barn redan känner till en hel massa och att det då faktiskt är lika bra att se till att de har korrekta fakta!

!7 arbetsdagar kvar (i skolan)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar