onsdag 8 oktober 2008

P.S. omvärlden

Plötsligt har omvärlden kommit in i vår lilla verksamhet. I närheten av skolan finns ett "särskilt boende" och häromdagen kom en av de boende till skolan och ställde till en riktig cirkus. Eleverna blev rejält skrämda, funderade på om de skulle hoppa ut genom fönstret och var rädda för att cykla hem. Kollegan ringde 112 och slutligen lämnade han skolan. Kollegan, som var ensam lärare på plats, lyckades lugna dem och idag inledde vi dagen med ett cirkel-samtal. Det märks på eleverna att de är lite rädda efter vad som hänt men efter att vi pratat om det känns det ändå som att de har en viss förståelse för det som hände och lyckligtvis är de ju också barn. Skolan har polisanmält händelsen och boendet har förbjudit den berörda att beträda skolans område. Under dagen blev vi blev informerade om att den berörda blivit flyttad för att få vård. Vi drog en lättnadens suck och kände att det var det bästa som kunde hända och att vi nu kunde lämna detta bakom oss.
Under kvällen bestämmer jag och kollegan att vi ska kontakta boendet och se om de skulle vilja ha en informationskväll tillsammans med oss. Detta som ett verktyg för att lugna elever, föräldrar och även andra invånare i vår lilla by. Naturligtvis kan detta inte bli en fråga om att disskutera specifika personer på boendet utan för att få en förståelse för hur de boende fungerar och hur organisationen arbetar. Tyvärr verkar inte boendet vara alltför positiva till vårt initiativ. Och ikväll får vi veta att den berörda personen är påväg tillbaka till boendet. Nu är bara frågan hur och om detta kommer att påverka vår verksamhet. Nu får vi helt enkelt korsa fingrarna och hålla tummarna för att detta ska lösa sig till det bästa. På små orter som vår blir det ju alltför lätt onödigt skitsnack...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar