torsdag 25 september 2008

P.S. slut

Jag är helt slut, jag har en riktigt dålig vecka och är bara så lycklig att det snart är helg. Denna vecka har jag bestämt mig! Äntligen är det klart hur det blir efter den 19 december och det blir inte skolan. Det känns väldigt bra men just nu känns det lite svårt att ta tag i skolan. Tror att mycket handlade om att jag varit så fokuserad på beslutet. Den sista helgen var ju inte heller direkt vilsam så nu ska jag krypa ner och ladda för morgondagen och sen hoppas jag att jag ska få ladda batterierna under helgen!!!

fredag 19 september 2008

P.S. fredag

Ibland är det extra skönt när helgen kommer. Har haft en riktigt bra vecka, 3-5:an har fått prova på flödesskrivande och de tycker att det är jätte roligt! 4-5:an har gett bra presentationer om kroppen, 3-5:an kan nu alfabetet på engelska och F-5:an har kommit igång med Sverige-temat. Många ämnen har gått så bra den här veckan och idag fick jag en kram av en kille i 1:an - så mysigt! Ibland är det så otroligt givande att jobba med unga, det blir en hel del "tyst" och "lyssna" men det känns ändå att man får en hel del tillbaka som kramen eller när man läser deras dagbok vid dagens slut och de skriver att de haft kul - under lektionstid!
Under helgen måste jag färdigställa 3:ornas svenskabok men efter denna vecka tar det inte emot så himla mycket.

Njut av helgen!

torsdag 11 september 2008

P.S. vänskap

Idag har vi haft filmdag, hela dagen blev nästan som en enda lång cellsam-historia. Filmerna är ju otroligt roliga och de gör också något så krångligt som organens funktioner begripliga! Men trots allt detta skojsiga insåg vi idag under lunchrasten att det var dax att ta ett snack om hur man egentligen behandlar varandra och hur vänner ska bete sig mot varandra. Vi insåg tidigare under veckan att allt inte stod riktigt rätt till så vi började med lite Charlie/SET (inte riktigt mitt område tyvärr så min kollega höll i det). Eleverna vet hur en vän ska vara och tror att de är en bra vän men de kan tyvärr inte se att de inte alltid är det. Det är så tråkigt när det blir såhär men samtidigt är det ju faktiskt en del av allas vår utveckling. Jag önskar bara att jag var bättre på att handskas med dessa saker men får än så länge se och lära och vara glad över att jag har en så kompetent kollega! För vårt snack satt vi i en ring så att alla kunde se varandra och kollegan tog rollen som samtalsledare, vi tror att det är väldigt viktigt att ha en tydlig samtalsledare i sånahär samtal så att det inte blir anklagelse- och försvarstal, här väntar man tills man får ordet. Kollegan höll också stenhårt på att den som talar endast ska säga sin mening och inte tala för någon grupp - jag-form inte vi-form!
Vi tror att samtalet gav resultat genom att eleverna tvingades tänka till! Nu är det bara att fortsätta jobba på saken. Vi har tänkt att en del i detta arbete ska bli att vi samlas, en gång i veckan, efter en rast och pratar om hur det har varit hur man känner sig så att eleverna kommer in i att ha en dialog där man pratar om hur man känner och vad som händer. Så att inte känslopratet bara kommer när någon elev eller vi pedagoger är upprörda över något som hänt.
Nu gäller det bara att fortsätta jobba och hoppas att klimatet bland eleverna blir bättre.

söndag 7 september 2008

P.S. Ny vecka nya tag

Så har det blivit söndagkväll igen...tänk vad fort det går. Lyckligtvis kunde jag friskförklara mig själv redan i lördags, hoppas bara att det inte tar omtag! Så nu är det alltså dags att börja på en ny kula var till skolan en sväng idag och hämtade lite böcker så att jag kunde rätta lite. Det verkar som att eleverna legat på latsidan, tror bara en hade hunnit klart med planeringen. Då är ju frågan om jag hade gjort för tuff planering eller om de legat på latsidan, det lät lite som om de nog legat på latsidan... Men imorgon är det slut på det då ska jag rätta så att pennan glöder och jaga på dem mot nya stordåd. Och så är det ju kroppen igen men F-5 imorgon ska vi titta hur det ser ut inuti kroppen och på HK'n ska 5:orna ut och kolla priser och baka en sockerkaka (förberedelse till nästa veckas tårta)! Men nu ska jag krypa upp i soffan, har lånat "En shopaholics bekännelser" av Em så det är dax att ta den nu. Skulle egentligen se på Wisper men jag vågar inte utan sällskap...

fredag 5 september 2008

P.S. sjuk

Jaha ja, så mycket blev det av all den nya energi jag hade i början av veckan. Jag blev sjuk och missade det första föräldramötet . Vi hade panerat in ett jättemysigt möte ute vid brasan med älgarna trampande omkring oss och jag hade tänkt att jag äntligen skulle få se fler av föräldrarna men icke. Om några veckor är det dax för utvecklingssamtal så då får jag ju möta några men då blir det ju en annan situation. Men utvecklingssamtal orkar jag inte ens tänka på nu. Igår sov jag hela dagen och det känns som det är det bästa att göra även med dagen idag. Bäst att vila så jag har energi till nästa vecka för då är det mycket att ta tag i igen. Då måste jag börja titta på min uppsats och så måste jag snart bestämma hur eller var jag ska jobba i vinter och vår. Usch jag orkar inte tänka - ska krypa tillbaka under täcket!

P.S. andrum

Den 11 agusti började jag min tjänst som lärare i en F-5(6) skola. Pang så skulle jag kunna fixa, planering, lektioner, beställa material och allt annat som kommer till yrket. Den första veckan hade vi inga elever så den gick ju ganska smidigt. Den första veckan med elever gick också ganska smidigt, vi jobbade ganska mycket med att lära känna varandra och att samarbeta, faddrar-fadderbarn. Men jag kände mer och mer press på att jag skulle prestera, kunna, känna till och känna allt och alla.Men nu under min fjärde vecka som lärare börjar jag känna att jag har tid att andas. Jag börjar också känna att kanske kan det här komma att fungera för mig. Förra veckan hade jag en rejäl urladdning, då kändes det bara som det var material, idéer, elever och saker överallt och jag hade ingen koll. Men min kära kollega "tvingade" mig att rycka upp mig och "tvingade" mig att formulera vad som var jobbigt. Att sätta ord på sina känslor är inte lätt och jag tror inte att jag klarade det så bra men det resulterade i att hon tog ett ryck i vårt otroligt röriga material och lärarrum. Och det hjälpte mig så himla mycket vilket egentligen verkar ganska skumt eftersom jag ju inte spenderar så mycket tid där men det tog så mycket energi från mig att se den röran och inte klara att ta tag i den. Imorgon har jag inte så mycket tid med eleverna och det känns faktiskt bra. Jag får alltså tid åt planering och förberedelser under DAGEN och kanske kan jag ändå vara hemma till kl.16. Plötsligt har jag energi och jag ser fram emot att gå till jobbet imorgon!

P.S. I Love You

En sån besvikelse!

Har precis sett filmen PS I Love You och gissa om jag är besviken. Det är snart ett år sen jag läste boken och den är ju så otroligt bra men filmen funkade inte för mig. Om man ser filmen förutsättningslöst så är den kanske bra men har man läst boken så se INTE filmen.