lördag 20 juni 2009

P.S. skön ensamhet

Har haft en härlig midsommar!!! Igår var nästan hela familjen här på middag och jag lyckades få ihop maten utan några större missöden. Det blev avocado-gegga med räkor och surimisticks som följdes av kyckling och rödspätta med två olika sorters potatissallad gjord på färskpotatis, quinoa och naturligtvis även kokt färskpotatis. Efterrätten bestod av citronfromage, jordgubbar och hjortron och det måste jag säga att citronfromage och jordgubbar är en höjdare!
Syrran ordnade så att storebror blev hämtad och utsåg sen mig till chaufför?! Ganska typiskt eftersom jag hade engagerat mig mer i systemvarorna än i middagen men men vi hade en väldigt trevlig kväll med snack, snacks och youtube och vid två fick jag krypa ner.
Halv tio imorse diskade syrran så hårt att jag trodde hon höll på gnida sönder min stekpanna så då var det bara att kravla sig upp och det var ju inte så dumt då det blev en riktig mysfrukost! Bacon knaperstektes och mumsades sen gick jag över till långfil (för att det är kul att äta) och som avslutning blev det jordgubbar med grädde :-)
Därefter var det bara att packa matsäck och dra på sig för då var det bestämt att vi skulle upp på Hundfjället. När vi satte oss i bilen ösregnade det men vi körde igenom skuren och fick bara några små stänk på oss! Första biten upp är ganska blöt så vi tog stövlarna till Skogsäterstugan där vi bytte till träningsskor (annars hade jag inte kommit upp). Uppe vid trädgränsen blev det en hel del spaning på den härliga utsikten, det regnade i Stöten och Trysil men som sagt inte på oss. På toppen avnjöt vi vår sallad och mera jordgubbar sen var det bara att knata ner igen. Vi stannade hos storebror och drack the och försökte bygga pussel det sistnämnda misslyckades men gissar att han sitter kvar där och klurar! När vi kom hem hade klockan hunnit bli mycket så då var det bara att göra mat igen (utan jordgubbar den gången). Efter maten blev jag och syrran nostalgiska på youtube och kom på att vi måste ha en filmkväll och det vi ska se är Ski school och Ski Patrol, kan bli hur kul som helst!
All disk är äntligen avklarad (baksidan med att ha gäster och inte diskmaskin) så nu ska jag korka bubblet och njuta av ensamheten och de sista jordgubbarna!

torsdag 18 juni 2009

P.S. sommar?

Efter en dag med sol ser det idag ut att återigen bli kallt och blåsigt, vilket känns extra tråkigt just nu eftersom jag behöver energi! Jag behöver tanka i mig ljus och känna solstrålar på min hud för att orka.
Igår sa jag upp mig från jobbet men igår sa jag också okej till att jobba över semestrarna...så jag ska jobba två månader kortare än planerat, min lön steg med en guldpeng i timmen och jag blev lovad att jag inte behöver göra en del saker och att de ska se över hygienen. Handfallna står de och undrar vad det är för olägenheter jag syftar på när jag säger att det är ofräsht - så jag undrar vad de själva gör där och hur mycket de ser eller snarare väljer att inte se. Någonstans tror jag ju ändå att alla vet hur saker borde göras och hur saker ändå görs.
Summan blir iaf att jag får bita ihop i nio veckor till, hur det ska gå har jag ingen aning om men men - det är väl bara att pallra sig iväg!

torsdag 11 juni 2009

P.S. *suck*

Idag har verkligen inte varit någon bra dag! Naturligtvis har jag trampat på godistantens tår så idag har det varit ganska spänt mellan henne och mig... Men jag var duktig och svalde! Dessvärre sabbade det helheten av dagen men å andra sidan har jag inte behövt sitta så mycket i kassan, vilket den osalige anden alltid vill - jag fattar inte hur jag kan vara så överlägsen i kassan. Ja egentligen så är det inte så svårt att vara överlägsen... Jobbdagen avslutades åtminstone bra då I1 och jag fikade och fixade i charken och faktiskt satt och pratade efter stängning, i väntan på att I2 skulle bli klar! Den osalige anden hade tydligen också en dålig dag och förvandlades till osynlig ande.
Väl hemkommen kom dock, som nog märks, vissa irriterade känslor tillbaka och ingen har tid att prata med mig i telefonen så ikväll är jag liten och ensam!

onsdag 10 juni 2009

P.S arbete

Ibland undrar jag vad jag gör av mitt liv och efter denna arbetsdag undrar jag än mer än vanligt. Tanken är att jag ska jobba "halvtid" i fem månader, efter tre arbetsdagar sa jag till mamsen att jag skulle säga upp mig men det är ju inte det bästa för min ekonomi så nu efter tre veckor undrar jag hur jag ska fixa fem månader. När jag började var det jobbigt att det var så skitigt och ofräscht och förstås den "osalige anden" men idag har jag funderat mycket på hur de lyckas driva en affär när de verkligen inte har någon koll. Sätter personer att ansvara för olika delar men alla fixar inte detta ansvar och fixar inte att man säger det till dem, konstruktiv kritik är dessvärre inte min starka sida utan det jag vill säga är bara hur fan tänker du? På lagret finns kanske hundra lådor smågodis, huller om buller men de står iaf samlat - det är bara det att ingen verkar veta vad det är som finns men jag vet att minst 20 innehåller colaflaskor sen är det säkert 10 med salta sillar. Många tankar har idag gått till min tidigare butikschef som tyckte att jag skulle ta över hennes jobb när hon tog pension, när jag inser hur illa det kan vara i en butik men att den ändå får hålla öppet inser jag slutligen att jag skulle ha kunnat göra ett ganska bra jobb. Men där jag jobbar nu är det ju ett grymt guldläge, så länge norska kronan är starkare än den svenska förstås, och jag mår nästan dåligt över att ägarna inte tar den chans de har. Kanske är det så att de känner sig nöjda med att ha det som det är men det tror jag ändå inte för alla vill väl att det ska bli bättre om det är möjligt?!
Såhär kan en dag se ut: butiken öppnar, en personal är i charken - ser till att det är påfyllt av mejeri- och charkvaror, svarar i telefon och lämnar ut polvaror, en personal är ansvarig för att beställa mejeri, chark, tobak, frukt och grönt, såga kött (om det ska göras), marinera kött (om det ska göras), beställa och returnera CD- och DVD-er, fylla på varor och prata med försäljare som ringer (eftersom ägarna tycker att det är jobbigt), träffa försäljare som kommer till butiken och mycket mer - den här personen hoppas jag för hennes egen skull att har en mycket bra lön men jag tror egentligen inte att det är så men skulle hon välja att gå skulle det vara ett grymt slag för verksamheten. Den osaliga anden går runt och ser vad de andra gör, om den kvinnliga ägaren är på plats kanske de dricker kaffe tillsammans. Den kvinnliga ägaren tar en tur runt i butiken beklagar sig över hur det ser ut, hittar något som hon verkligen inte gillar går till den osalige anden och beklagar sig och går sen iväg till "klädbutiken". Under tiden sitter tanten som jobbar på krogen utanför och röker, om det kommer gäster ber hon dem gå in och ta för sig så kommer hon sen. Han som har ansvaret för att fylla på alla andra varor har lyckats smita till charken för att prata med den som jobbar där. Under tiden som detta sker sitter en person i kassan och rullar tummarna, eftersom det inte hunnit komma så många kunder och godistanten har beställt fem lådor med colaflaskor (som någon annan kommer att placera framför alla andra på lagret, för det nyaste ska ju in i butiken eller hur var det nu).
Viss sarkasm förekommer men även en tragisk mängd sanning. Men i ärlighetens namn ska det erkännas att jag oftast gillar den osalige anden han är helt enkelt ett komiskt inslag i vardagen och vad man än gör behöver man inte känna sig osynlig för han hittar en alltid!
Tre veckor är strax avklarade - bara 20 kvar!

måndag 8 juni 2009

P.S. jobbig vecka

Så var det måndag igen! Känns ganska märkligt att jag för bara tre veckor sen trodde att det skulle bli en snålsommar utan jobb och därmed lön. Men den här veckan blir det fyra dagar i butiken och en dags "volontärarbete" i Gräsbrickan ;-) allt märkligt som syrran ber om ställer jag upp på... Tyvärr så skulle jag ju helst säga upp mig från arbetet men det är inte så lätt att hitta något annat för nu plötsligt är alla jobb som ligger ute på helår och jag vill ju tillbaka till mina kära kollegor i Trysil. Så jag antar att jag får bita ihop och tänka på att det är okej lön för att vara på svensksidan och jag träffar människor! Kanske blir det en månad ledigt i höst och kanske kan jag då ta en långresa!!! Börjar med att ta mig igenom den här veckan...

Men på fredag är det begravning och det ser jag verkligen inte fram emot! Mannen som ska begravas var min barndomsbästis farfar och i mångt och mycket också min extra farfar. De tog alltid med mig när de skulle någonstans och ordnade alltid så att jag kunde följa med. Tillsammans har vi badat, varit på sommarland, bott på hotell i Göteborg och Stockholm, varit på Liseberg och Stockholm horse show, sett julskyltningen på NK, skött hästarna och gått "fäbodmarser", han har kört oss upp på fjället ett oändligt antal gånger, men sen växte vi upp...och efter flera år av sjukdom har han nu fått somna in.
Att veta att det är det bästa som har skett gör det inte alltid lättare!
RIP.

söndag 7 juni 2009

P.S. fejst

Det är verkligen något speciellt med festerna här ute på landet! Alltid kul och trevligt (även när supar-kompisen måste jobba...) och allt som oftast så hamnar jag i de mest märkliga samtal. Att jag protesterade mot dansbandsskivan var ju inte så märkligt men när jag börjar komma med inlägg i älgjaktsdisskussioner då borde jag faktiskt veta att jag bara ska gå hem! Men jag tror att det är något som gör att alkoholen susar runt extra mycket just när den imundigas här för jag är inte såhär annars, eller? Och när kvällen sen fortsätter med sprit i alla färger och former vid köksbordet och tänkarmössorna kommer på då är det bara att censurera och sova. Otroligt hur djupt det kan bli och återigen vilka ämnen som kan komma upp till ytan.
Det kanske är något att lägga till i statistiken antal psyken man kan gunga under en kväll...


Pink Lady







onsdag 3 juni 2009

The Drover's Ballad (Elton John)

From the sunburnt plains of far off north Australia
Came a fella born to ride the wide brown land
Oh he grew up running wild
But soon by all was styled
As the country's greatest ever droving man
Oh his legend rode the winds from Broome to Darwin
They loved and loathed him right from end to end
When the drover gave his heart
To a girl whose skin was dark
From that day on he was no white-man's friend

So goes The Drover's story, you'll hear it near and far
And in the end it's all he'll ever own.
It says the outcast is a free man
If he sleeps under the stars
Makes the blanket of the southern skies his home

Then they called him up to fight for Mother England
In a far off war that spilled his brother's blood
Inside the jaw's of hell
Where both his brother's fell
He just watched his faith in man die in the mud
There was no hero's welcome for The Drover
Just a country that had turned its back on him
When he came home from the war
His sick wife, they would not cure
They let her die, for the color of her skin

So goes The Drover's story, you'll hear it near and far
And in the end it's all he'll ever own.
It says the outcast is a free man
If he sleeps under the stars
Makes the blanket of the southern skies his home

The Drover is a man of constant shadows
Haunted by his pain, his past and name
For every mile he rides
What he cannot hide,
Is the longing in his heart to love again

So goes The Drover's story, you'll hear it near and far
And in the end it's all he'll ever own.
It says the outcast is a free man
If he sleeps under the stars
Makes the blanket of the southern skies his home
Makes the blanket of the southern skies his home
His home

tisdag 2 juni 2009

P.S. bara en skön dag

Idag har jag varit ledig och jag har fått vara ledig för mig själv, så himla skönt! Tro nu inte att jag bara har latat mig för jag har faktiskt fått lite gjort också. Har kluvit lite mer ved, staplat i vedboden, slitit och klippt buskar jag har också legat i sängen och sett vita molntussar trava över den i övrigt blå himlen och läst ut en bok. Jag har faktiskt njutit av dagen och ändå har jag som sagt varit duktig. Jag har också öppnat ett norskt aktiekonto, för nu ska jag tydligen bli aktieägare och då kanske det är lika bra att jag byter karriär och blir börshaj istället ;-)
Nädå jag ska stå här och stampa med mina 37:or...eller inte, det lät så dystert. Istället ska jag planera för en drömsemester i oktober/november, har nämligen kommit fram till att jag nog kan få jobba en hel del fram tills mitten på oktober och då är det troligen en månad kvar tills jag får börja i Trysil, vilket alltså ger mig cirka en månads semester!
Så nu ska jag drömma och se vart det kan leda!