Idag blev jag utsatt för ett intrång i min privata sfär! Helt otroligt!
När det plötsligt knackade på min dörr så öppnar jag ju naturligtvis. Tänkte att det nog var exkollegan men nej det stod en man på min trapp. En väldigt berusad man som raglade in och började prata om mina döda släktingar. Det visade sig att han trodde att jag var min syster...inte första gången det händer...alltså att någon blandar ihop oss. Men han svamlade iaf på om mina döda släktingar, sin son och sin uppväxt och det var ganska lugnt. Efter ett tag tyckte jag dock att han började bli lite jobbig - herregud jag känner honom ju inte och jag var skraj att han skulle somna vid mitt köksbord så jag övervägde att ringa kollegan och be henne komma över så att jag kunde bli av med honom men så var han nästan på väg att gå och då tänkte jag att det var lugnt. Men nejdå han kom på något mer och raglade, snabb som en vessla, tillbaka till min köksstol. Sen började han prata om vilken vacker människa jag var och då insåg jag att vi plötsligt hade bytt spår och att det inte var ett spår jag gärna ville befinna mig på. Men det är ju också så att sånt snack inte är helt ovanligt bland fyllon så jag tog det ändå inte så allvarligt och han återgick till de döda släktingarna för ett tag. Dessvärre tog det inte lång stund förrän han åter tog upp tråden om att jag var en så fin människa och hur han hade tänkt saker. Det kom också fram att det var han som hade gått bakom mitt hus med pannlampa. Tillslut gick han iaf åter mot dörren men då skulle han kramas och med tanke på att han är dubbelt så stor som jag (inte till längden men bredden) hade jag inte så mycket att sätta emot men men men sen pussade han mig i håret och försökte ge sig på mitt öra - då sa jag att det var dax för honom att gå och lyckligtvis gjorde han det! Uhhhh....jag var tvungen att gå och duscha....
Det som gör det hela så äckligt är att han är i min mammas ålder. Nej fy f-n i fortsättningen får man ringa hit om man vill vara säker på att jag ska öppna dörren!!!
torsdag 25 december 2008
onsdag 24 december 2008
lördag 20 december 2008
Julepresangen av Alf Prøysen
Og det var vesle Jensemann han strever dagen lang
Han snekrer på no spennende som snart skal bli presang
Nå er det bare kassebord, men gjett hva det skal bli?
Et sybor slik som mor vil ha med mange skuffer i.
Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla
’Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.
Men bena er det verste, for når han har satt dem på
Så er de to for lange og de andre to for små
Han sager av, og sager av, til slutt så er det blitt
En kiste der hvor mor kan gjemme strikketøyet sitt.
En kiste er jo vel og bra, bevare dere vel
Da er det bare lokket som han ikke kan få tel
Og etter som han høvler, ser han klart at det vil bli
Et skrin der mor kan legge fra seg saks og broderi
Men så skal skrinet høvles fint og jevnes lite grann
Og den som jevner flittig det er vesle Jensemann
Og ettersom han jevner, er det opplagt at det blir
En eske der som mor kan gjemme brevark og papir
Nå skal han bare ta og høvle høyre siden her
Men etterpå så må han høvle venstre siden der
Og plutselig er esken blitt et lite fuglebrett
Som mor kan ha ved vindu’ sitt med havregryn og fett
Og så er gaven ferdig, selv om langemann er blå
Og tommeltott har plasterlapp, så fryder han seg nå
For gaven ligger pakket inn, og gjett hva mor skal få?
Ei spekefjøl som mor kan smøre skolematen på
Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla
’Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.
Han snekrer på no spennende som snart skal bli presang
Nå er det bare kassebord, men gjett hva det skal bli?
Et sybor slik som mor vil ha med mange skuffer i.
Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla
’Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.
Men bena er det verste, for når han har satt dem på
Så er de to for lange og de andre to for små
Han sager av, og sager av, til slutt så er det blitt
En kiste der hvor mor kan gjemme strikketøyet sitt.
En kiste er jo vel og bra, bevare dere vel
Da er det bare lokket som han ikke kan få tel
Og etter som han høvler, ser han klart at det vil bli
Et skrin der mor kan legge fra seg saks og broderi
Men så skal skrinet høvles fint og jevnes lite grann
Og den som jevner flittig det er vesle Jensemann
Og ettersom han jevner, er det opplagt at det blir
En eske der som mor kan gjemme brevark og papir
Nå skal han bare ta og høvle høyre siden her
Men etterpå så må han høvle venstre siden der
Og plutselig er esken blitt et lite fuglebrett
Som mor kan ha ved vindu’ sitt med havregryn og fett
Og så er gaven ferdig, selv om langemann er blå
Og tommeltott har plasterlapp, så fryder han seg nå
For gaven ligger pakket inn, og gjett hva mor skal få?
Ei spekefjøl som mor kan smøre skolematen på
Det vil hun sikkert ha, da blir hun sikkert gla
’Og at det er en nyttig ting kan ingen komme fra.
fredag 19 december 2008
P.S. School's out
Nu är den sista dagen gjord! Tåget är levererat, dessvärre i ett halvfärdigt skick, böckerna är rättade och faktiskt så är materialrummet rensat! Idag har jag fått massor av kramar och det kommer jag verkligen att sakna...det är inte så vanligt med kramar från gästerna som kommer in i receptionen men jag kommer att älska att ha min egen tid då jag inte har något jobb som borde bli gjort. Det har varit en lång och tung höst men det känns verkligen konstigt att jag inte ska tillbaka till skolan i januari och att jag faktiskt inte är deras lärare längre. Men det som ändå känns märkligast är att jag inte längre kommer att jobba tillsammans med Sveriges härligaste kollega. Vi har varit lite oense och det blev lite slitning mot slutet men tyvärr hade vi inte tillräckligt med energi någon av oss men tack vare henne kommer jag att ha så många positiva minnen av den här hösten! Och även om jag förlorar en kollega så hoppas jag att jag har funnit en vän!
Men nu ska jag försöka släppa skolan och köra igång som säsongare! Är faktiskt ganska nervös inför morgondagen men chefen1 har lovat att det ska vara ganska lugnt imorgon - så jag hoppas hon har rätt för fram till kl.15 är vi två nybörjare på plats...
Men nu ska jag försöka släppa skolan och köra igång som säsongare! Är faktiskt ganska nervös inför morgondagen men chefen1 har lovat att det ska vara ganska lugnt imorgon - så jag hoppas hon har rätt för fram till kl.15 är vi två nybörjare på plats...
tisdag 16 december 2008
P.S. sista veckan
Nu är jag inne på min sista vecka! Har lite smått panik över allt som jag borde ha fixat innan jag slutar men det ska förhoppningsvis lösa sig...örngotten borde bli klara men just nu tror jag inte det är något mer som jag har påbörjat med eleverna. Jo jäklar, jag har ju vinterfågelboken med F-2:an som inte är klar. Har också lovat 5:orna att fixa extra uppgifter så det måste jag ju kopiera ihop något. Måste också skriva ner en del till vem det nu blir som kommer efter mig men jag tänkte hålla mig till att skriva lite om vad vi gjort och hur vi har arbetat. Om det inte funkar så kan jag ju alltid svänga förbi och prata med personen i fråga.
Idag var kollegan sjuk så det blev inte så mycket jobbande men vi har haft en supermysig dag. Första lektionen blev det egen planering men sen gick vi iväg och åkte madrass och jag packade med toscakaka (som 5:orna gjorde igår på HK´n) och varm saft - mums. Det är himla bra att elevernas vildmarkssäckar alltid är redo! Himla kul hade vi eller iaf jag...ibland undrar jag vem det är som har mest barnasinne...
På engelskan hade vi ett superlyckat word-test där den enda 4:an nästan brädade 5:orna - igår höll de på gå i taket när jag påminde dem och idag ville de göra det igen! Vi gjorde också klart "Itsy-bitsy-spider" men jag är grymt besviken över att jag inte har fått ordning på animeringarna. Har helt glömt bort hur det var man fixar animeringar i PowerPoint - skandal!!!
Imorgon är det onsdag, på förmiddagen ska vi göra klart julgranen som vi började med idag. Det blir en handgran som de olika fadderparen ska fixa dekorationer till, frågan är bara om vi ska göra den i 2- eller 3D?! Kollegan får komma med kloka råd imorgon! Sen har jag faktiskt ingen aning om vad som ska hända men det finns en hel del som behöver göras. Klockan 13 drar jag och kollegan ut på en liten shoppingtur så att vi kan köpa grejer till fredagens skattjakt. Jo imorgon blir det ju också julbord på maggiset, fast jag få äta rödbetsbiffar... För min del blir det nog ingen julmat förrän den 25:e, hoppas bara att det går att fixa lite som jag får äta då. Under julen tänker jag definitivt äta fläskkött men min julledighet blir bara i två dagar och jag får ju faktiskt äta fläskkött två dagar i veckan! På julafton har jag också tänkt äta vanlig gröt - det funkar inte med sojagröt på julafton men mandeln hoppar jag över och rullmackorna måste jag också hoppa över...hur ska det bli jul utan mammas underbara läfsa? Nej, usch det vill jag inte ens tänka på.
Ems ringde iaf idag och behövde hjälp med sin engelska läxa - hon skulle skriva om novellen "The mistletoe bride" min första tanke var att det var en hemsk text men sen insåg jag att den faktiskt var riktigt härlig.
Nä nu ska jag ta och försöka somna igen, fick lätt migrän när jag kom hem så det har redan blivit ett par timmar men jag tror nog att jag ska kunna somna igen...
Men jag har ju faktiskt glömt att skryta över 5:orna - de har kommit med i "Vi i femman"! Den 27 januari blir det radioinspelning här i vår lilla by och då måste jag ju faktiskt ta ledigt så att jag kan vara med och heja!
Tre dagar kvar
Idag var kollegan sjuk så det blev inte så mycket jobbande men vi har haft en supermysig dag. Första lektionen blev det egen planering men sen gick vi iväg och åkte madrass och jag packade med toscakaka (som 5:orna gjorde igår på HK´n) och varm saft - mums. Det är himla bra att elevernas vildmarkssäckar alltid är redo! Himla kul hade vi eller iaf jag...ibland undrar jag vem det är som har mest barnasinne...
På engelskan hade vi ett superlyckat word-test där den enda 4:an nästan brädade 5:orna - igår höll de på gå i taket när jag påminde dem och idag ville de göra det igen! Vi gjorde också klart "Itsy-bitsy-spider" men jag är grymt besviken över att jag inte har fått ordning på animeringarna. Har helt glömt bort hur det var man fixar animeringar i PowerPoint - skandal!!!
Imorgon är det onsdag, på förmiddagen ska vi göra klart julgranen som vi började med idag. Det blir en handgran som de olika fadderparen ska fixa dekorationer till, frågan är bara om vi ska göra den i 2- eller 3D?! Kollegan får komma med kloka råd imorgon! Sen har jag faktiskt ingen aning om vad som ska hända men det finns en hel del som behöver göras. Klockan 13 drar jag och kollegan ut på en liten shoppingtur så att vi kan köpa grejer till fredagens skattjakt. Jo imorgon blir det ju också julbord på maggiset, fast jag få äta rödbetsbiffar... För min del blir det nog ingen julmat förrän den 25:e, hoppas bara att det går att fixa lite som jag får äta då. Under julen tänker jag definitivt äta fläskkött men min julledighet blir bara i två dagar och jag får ju faktiskt äta fläskkött två dagar i veckan! På julafton har jag också tänkt äta vanlig gröt - det funkar inte med sojagröt på julafton men mandeln hoppar jag över och rullmackorna måste jag också hoppa över...hur ska det bli jul utan mammas underbara läfsa? Nej, usch det vill jag inte ens tänka på.
Ems ringde iaf idag och behövde hjälp med sin engelska läxa - hon skulle skriva om novellen "The mistletoe bride" min första tanke var att det var en hemsk text men sen insåg jag att den faktiskt var riktigt härlig.
Nä nu ska jag ta och försöka somna igen, fick lätt migrän när jag kom hem så det har redan blivit ett par timmar men jag tror nog att jag ska kunna somna igen...
Men jag har ju faktiskt glömt att skryta över 5:orna - de har kommit med i "Vi i femman"! Den 27 januari blir det radioinspelning här i vår lilla by och då måste jag ju faktiskt ta ledigt så att jag kan vara med och heja!
Tre dagar kvar
lördag 13 december 2008
torsdag 11 december 2008
P.S. inte långt kvar
Nu har jag haft ett par sköna dagar i Trysil. Kollegan och jag var på Skipuben och hade otroligt kul efter skolans julmarknad i lördags. Härligt med avkoppling med absolut avsaknad av jobbsnack! Pallrade mig hemåt i söndagskväll så att jag kunde jobba ett par timmar på måndagmorgon men sen var det bara att köra tillbaka över gränsen för personaldagarna. Klockan 12 körde det igång med massa info om företaget och lite pep-talk inför säsongen. På kvällen hade vi en enormt kul samarbetsövning i Trysil-Guidenes regi. Vi mötte upp i lavvon där vi blev indelade i grupper om 2 eller 3 utomnordiska och 2 eller 3 nordiska deltagare. Hamnade med två norrmän och två ungrare av vilka de sistnämnda inte pratade ett ord engelska. Tillsammans skulle vi bygge en bob/farkost med plats för två personer och materialet vi fick var: 4 stora pappskivor (1x2m), bred tejprulle, ett paket glad-pack, en liten sopsäck och cirka 1m avspärrningsband. Trots vissa kommunikationssvårigheter lyckades vi bygga "Speed Monster" naturligtvis skulle vi också provåka vårt mästerverk och det gick alldeles strålande men vi var tyvärr inte snabbast... ;-) Igår hade vi en underbar föreläsning om värdskap följt av mindre underbar lunch på Sindrestua och avslutningsvis brandövning. Alltid lika kul att få använda släckaren!
Men idag var jag tillbaka till jobbet, ritade en sista skapelseberättelse och fick hoppa in som träslöjdslärare... Tillslut skulle vi försöka planera morgondagen men ibland blir jag bara helt galen och jag pallade inte riktigt efter den här dagen. Vilket ledde till att kollegan blev ilsk och drog hem. Men jag tror att vi har kommit över det nu och lyckats dela upp morgondagen någotsånär. Jag ska snacka knopar och första hjälpen...knoparna kan jag kanske klara men vad 'sjöven' ska jag säga om första hjälpen - låt bli att skada er! Imorgon ska vi också avsluta sexualkunskaps-temat, har införskaffat kondomer men är lite skraj för vad jag kan få för reaktioner från föräldrarna men jag kan försvara mej med att jag utgått från det eleverna själva berättat och vad de själva vill göra. Det försvaret borde vara nog för att eventuella tvivlare ska förstå att deras barn redan känner till en hel massa och att det då faktiskt är lika bra att se till att de har korrekta fakta!
!7 arbetsdagar kvar (i skolan)!
Men idag var jag tillbaka till jobbet, ritade en sista skapelseberättelse och fick hoppa in som träslöjdslärare... Tillslut skulle vi försöka planera morgondagen men ibland blir jag bara helt galen och jag pallade inte riktigt efter den här dagen. Vilket ledde till att kollegan blev ilsk och drog hem. Men jag tror att vi har kommit över det nu och lyckats dela upp morgondagen någotsånär. Jag ska snacka knopar och första hjälpen...knoparna kan jag kanske klara men vad 'sjöven' ska jag säga om första hjälpen - låt bli att skada er! Imorgon ska vi också avsluta sexualkunskaps-temat, har införskaffat kondomer men är lite skraj för vad jag kan få för reaktioner från föräldrarna men jag kan försvara mej med att jag utgått från det eleverna själva berättat och vad de själva vill göra. Det försvaret borde vara nog för att eventuella tvivlare ska förstå att deras barn redan känner till en hel massa och att det då faktiskt är lika bra att se till att de har korrekta fakta!
!7 arbetsdagar kvar (i skolan)!
onsdag 3 december 2008
P.S. personaldagar
Yes, jag har tagit ledigt! Ska vara ledig halva måndagen och hela tisdagen. Efter julmarknaden på lördag drar vi över grensa och då hoppas jag att det blir party! Åh vad härligt att ha något att se fram emot. Tror att jag måste köra över fjället imorgon och shoppa lite...kan vara läge att bunkra upp. Tyvärr finns det ju inte så mycket varken ät- eller drickbart att införskaffa i våran minilivs här på byn. Så det har blivit så att jag levt på spenatsoppa och popcorn den sista månaden men nu måste det bli ordning på det när jag snart inte längre har den eminenta skollunchen att falla tillbaka på... Tänk att det faktiskt följer en del negativa saker med att sluta på skolan också. Hur ska jag klara mig utan min kära kollega och utan rödbetsbiffar och grönsakspytt??? Får helt enkelt se till att jag går på maggiset med kollegan på mina lediga dagar ;-)
Nu ska jag försöka sova och njuta av vetskapen att jag ska festa och vara ledig!!!!
Nu ska jag försöka sova och njuta av vetskapen att jag ska festa och vara ledig!!!!
tisdag 2 december 2008
P.S. dystert i december
Så är den här - en av årets vackraste månader...
Tyvärr är humöret fortfarande inte på topp. Försov mig idag igen, vaknade två timmar efter att skolan börjat. Jag fattar inte vad det är som händer - visst är det så att jag inte vill vara på jobbet men hur kan jag vara så trött? Var på floating i lördags och det skulle man visst bli pigg och få ny energi av men till och med där lyckades jag "snedtända"! Jag känner mig inte som mig själv längre, jag är bara ett grått skal som inte orkar göra någonting. Jag orkar inte ens ordna med vikarie så att jag kan vara med på personaldagarna i Trysil nästa vecka och detta är verkligen tragiskt för det är just vad jag skulle behöva. Att komma bort, träffa tjejerna i Trysil, bara vara och snacka skit... Jag skulle behöva komma bort och bli berusad bland vänner som inte har något band till min familj eller den jag "borde" vara. Jag vill bort härifrån!!! Om 17 dagar är det över och då kan jag äntligen släppa en hel massa saker men det är ju tyvärr också en massa saker som måste göras på de här 17 dagarna eller ja på de 13 arbetsdagarna. Och ännu mer som ska hinnas med på dom närmaste tre...jävla julmarknad!
Nej fy fan!
Tyvärr är humöret fortfarande inte på topp. Försov mig idag igen, vaknade två timmar efter att skolan börjat. Jag fattar inte vad det är som händer - visst är det så att jag inte vill vara på jobbet men hur kan jag vara så trött? Var på floating i lördags och det skulle man visst bli pigg och få ny energi av men till och med där lyckades jag "snedtända"! Jag känner mig inte som mig själv längre, jag är bara ett grått skal som inte orkar göra någonting. Jag orkar inte ens ordna med vikarie så att jag kan vara med på personaldagarna i Trysil nästa vecka och detta är verkligen tragiskt för det är just vad jag skulle behöva. Att komma bort, träffa tjejerna i Trysil, bara vara och snacka skit... Jag skulle behöva komma bort och bli berusad bland vänner som inte har något band till min familj eller den jag "borde" vara. Jag vill bort härifrån!!! Om 17 dagar är det över och då kan jag äntligen släppa en hel massa saker men det är ju tyvärr också en massa saker som måste göras på de här 17 dagarna eller ja på de 13 arbetsdagarna. Och ännu mer som ska hinnas med på dom närmaste tre...jävla julmarknad!
Nej fy fan!
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)

