söndag 27 december 2009

P.S. 27 december

Återigen en dag med tidig frukost, innan vi begav oss till busshållsplatsen där vi väntade och väntade och gav upp och gick tillbaka mot hotellet och så missade vi bussen... Vi gick tillbaka till hållplatsen och nästa buss kom. Metron tog oss till Ottaviano från vilken vi åter vandrade mot Vatikanstaten där världens längsta kö ledde till Vatikanmusèerna så vi bestämde oss för att inte gå dit. När vi såg kön in till kyrkan tvivlade vi men bestämde oss slutligen för att ställa oss i den - den var lång men tog inte lång tid och vi kom igenom säkerhetskontrollen utan problem. Först vandrade vi ner till påvarnas gravar under kyrkan. Vid Johannes Paulus grav satt det många och bad och grät så där var det lite bisarrt att gå förbi. Inne i själva Peterskyrkan köade vi för att ta oss 551 trappsteg upp till kupolen. För 10 Euro fick vi gå och gå till en häftig skådeplats för gudstjänsten högt upp under taket. Därefter ledde en lång trapp oss upp till Vatikanens och troligen också Roms bästa utsiktsplats. Vi stod uppe på kupolen och blickade ner över Petersplatsen och den eviga staden. Detta var ett häftigt utflyktsmål men inte det bästa för någon med ett krachat knä. Stackars Bes tog sig ändå ner utan gnat och vi letade oss

iväg till en restaurang för nu kurrade våra magar efter pasta. Vi hamnade på ett märkligt ställe med märkliga servitörer så vi slängde i oss pastan och gick vidare för efterrätt på något trevligare ställe. Vi gjorde också veckans dyraste inköp på en Pharmacia köpte jag ett 20-pack tampax för dryga 5 Euro. Vi snubblade inte över något mysigt fik så vi tog Metron till ett stop där vi inte varit tidigare för att se vad som fanns där. Bes valde Republica - vilket var ett mycket bra val då det var en häftig plats med kyrka, lyxhotell och fiket Lord Byron. Jag åt en underbar varm chokladmousse och Bes åt en cheescake som visst var det bästa han ätit på hela veckan. Därefter haltade vi tillbaka till Metron och tillbaka mot hotellet. Innan vi gick hem gick vi till Pam supermarketen i huset bredvid vilket gav oss en Asti Cinzano till badet och några liter sprit. Nu är väskorna packade och tidigt imorgon börjar vår hemresa som återigen går via Prag och Arlanda och ett eventuellt stopp i Västerås innan vi ställer siktet hem mot Støa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar