Återigen en dag med tidig frukost, innan vi begav oss till busshållsplatsen där vi väntade och väntade och gav upp och gick tillbaka mot hotellet och så missade vi bussen... Vi gick tillbaka till hållplatsen och nästa buss kom. Metron tog oss till Ottaviano från vilken vi åter vandrade mot Vatikanstaten där världens längsta kö ledde till Vatikanmusèerna så vi bestämde oss för att inte gå dit. När vi såg kön in till kyrkan tvivlade vi men bestämde oss slutligen för att ställa oss i den - den var lång men tog inte lång tid och vi kom igenom säkerhetskon
trollen utan problem. Först vandrade vi ner till påvarnas gravar under kyrkan. Vid Johannes Paulus grav satt det många och bad och grät så där var det lite bisarrt att gå förbi. Inne i själva Peterskyrkan köade vi för att ta oss 551 trappsteg upp till kupolen. För 10 Euro fick vi gå och gå till en häftig skådeplats för gudstjänsten högt upp under taket. Därefter ledde en lång trapp oss upp till Vatikanens och troligen också Roms bästa utsiktsplats. Vi stod uppe på kupolen och blickade ner över Petersplatsen och den eviga staden. Detta var ett häftigt utflyktsmål men inte det bästa för någon med ett krachat knä. Stackars Bes tog sig ändå ner utan gnat och vi letade oss
söndag 27 december 2009
P.S. 27 december
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar