torsdag 24 december 2009

P.S. 24 december


Dagens mål var Vatikanstaten så efter lite samtal hem till Sverige och en frukost med flera chokladiga inslag begav vi oss mot Ottaviano - Metro stop. Vi försökte hitta en Motorola men det verkar inte lätt! Väl framme vid Petersplatsen, efter att vi tackat nej till att köpa paraply av 20 olika gubbar - minst, insåg vi att mycket stängde redan så vi kom liksom inte in någonstans. Utom på en kostutställning "Ai Grinali Della Storia" därinne var allt på italienska förutom några eventuella kinesiska inslag - eller helt enkelt asiatiska inslag. Våra favoriter var en stor målning av Rubens som visade en mirakelgörare som var barnens beskyddare, som botade en kvinna drabbad av ondska och en annan som hade problem med händerna. Och den andra favoriten var en asiatisk målning som visade paradis och purgatorium och världarna däremellan fylld av djävlar som lockar människorna i fördärvet. Där fanns även asiatiska jungfru Maria och Jesus som stavades med G. Vi tog en sväng förbi Vatikanmuseèt för att se på öppettider men det enda som stod var att de stängde tidigt idag. Med hänsyn till Bes onda knä tog vi oss mot Metron men det blev ett fika stopp på Kave. Där fick vi enligt mig väldigt goda foccachior som kallades pizza och innehöll mozzarella, tomat och ruccola och så fick vi fem äckliga kakor och två goda, the och god cappuchino och hela kalaset gick på endast 10 euro - vilket vi tror blev fel! vi hann med lite mer Motorola letande, fick se en fin italiensk herre som rökte cigarill och som hade som pricken över i:et en kamoflage paraply - tihi italienare skulle väl ha god smak?! Vi tuffade bort till Cinecitta där vi gick till köpcentret "Cinecitta Due Centro Commerciale" det var ingen 10-poängare men vi köpte en snygg köksklocka och en del gott till kvällen (som vi kanske också får hålla tillgodo med imorgon?) bland annat en flaska Martini Asti som vi delade i badet. Nu gottar vi till det och myser i sängen med allt godis!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar