onsdag 23 december 2009

P.S. 23 december




Vi spenderade en seg förmiddag på hotellet innan vi tog oss in mot staden. dagens mål var colosseum och för att komma dit tog vi metron till Vittorio Emanuelle vid hans piazza kollade vi på en ruin och såg - på avstånd - Santa Maria Maggiore. Vi valde Via Machiavelli som utgångspunkt och sick-sackade oss mot målet. På vägen passerade vi "Colle Oppio", Domus Aurea och den bajsande labradoren Caesare, när vi lyfte blicken från allt detta var dagens mål mycket nära. vi lyckades korsa den trafikerade gatan och fick se hur en gladiator sprang in i en stolpe. Utanför den väldiga arenan lufsade vi en kort stund innan vi ställde oss i kö. Det var en väldigt lång kö men det kom en vakt som sa att om vi skulle gå med på engelskguidning för 4 extra Euro fick vi gå förbi kön så naturligtvis gjorde vi det! Så för 32 Euro fick vi varsitt klistermärke att sätta på jackan och så började vår vandring. Det var en bra guide som pratade lagom länge, vi lärde oss att colosseum är ett smeknamn, att det byggdes mellan år 78-80, att det hade 80 ingångar och att djurfighter förbjöds år 572 och att ordet arena betyder sand på latin - allt detta för 4 ynka Euro + 12 i inträde men det kommer man ju inte undan. Vi köpte också våra första souvernirer! En almanacka, ett vykort och en kitshig mugg :-) Utanför fyndade vi oss en kombinerad ölöppnare och nagelklippare! Tvärs

över gatan slog vi oss ner på Gran Cafè Rossi martini där vi frossade i pizza, öl, the, Baileys, Laprough, chokladkaka och mer Baileys samtidigt som vi såg mörkret sänka sig över Colosseum.
Sen knarrade Bes knä oss tillbaka till Metron och hem. Det var en skön dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar