Ibland undrar jag vad jag gör av mitt liv och efter denna arbetsdag undrar jag än mer än vanligt. Tanken är att jag ska jobba "halvtid" i fem månader, efter tre arbetsdagar sa jag till mamsen att jag skulle säga upp mig men det är ju inte det bästa för min ekonomi så nu efter tre veckor undrar jag hur jag ska fixa fem månader. När jag började var det jobbigt att det var så skitigt och ofräscht och förstås den "osalige anden" men idag har jag funderat mycket på hur de lyckas driva en affär när de verkligen inte har någon koll. Sätter personer att ansvara för olika delar men alla fixar inte detta ansvar och fixar inte att man säger det till dem, konstruktiv kritik är dessvärre inte min starka sida utan det jag vill säga är bara hur fan tänker du? På lagret finns kanske hundra lådor smågodis, huller om buller men de står iaf samlat - det är bara det att ingen verkar veta vad det är som finns men jag vet att minst 20 innehåller colaflaskor sen är det säkert 10 med salta sillar. Många tankar har idag gått till min tidigare butikschef som tyckte att jag skulle ta över hennes jobb när hon tog pension, när jag inser hur illa det kan vara i en butik men att den ändå får hålla öppet inser jag slutligen att jag skulle ha kunnat göra ett ganska bra jobb. Men där jag jobbar nu är det ju ett grymt guldläge, så länge norska kronan är starkare än den svenska förstås, och jag mår nästan dåligt över att ägarna inte tar den chans de har. Kanske är det så att de känner sig nöjda med att ha det som det är men det tror jag ändå inte för alla vill väl att det ska bli bättre om det är möjligt?!
Såhär kan en dag se ut: butiken öppnar, en personal är i charken - ser till att det är påfyllt av mejeri- och charkvaror, svarar i telefon och lämnar ut polvaror, en personal är ansvarig för att beställa mejeri, chark, tobak, frukt och grönt, såga kött (om det ska göras), marinera kött (om det ska göras), beställa och returnera CD- och DVD-er, fylla på varor och prata med försäljare som ringer (eftersom ägarna tycker att det är jobbigt), träffa försäljare som kommer till butiken och mycket mer - den här personen hoppas jag för hennes egen skull att har en mycket bra lön men jag tror egentligen inte att det är så men skulle hon välja att gå skulle det vara ett grymt slag för verksamheten. Den osaliga anden går runt och ser vad de andra gör, om den kvinnliga ägaren är på plats kanske de dricker kaffe tillsammans. Den kvinnliga ägaren tar en tur runt i butiken beklagar sig över hur det ser ut, hittar något som hon verkligen inte gillar går till den osalige anden och beklagar sig och går sen iväg till "klädbutiken". Under tiden sitter tanten som jobbar på krogen utanför och röker, om det kommer gäster ber hon dem gå in och ta för sig så kommer hon sen. Han som har ansvaret för att fylla på alla andra varor har lyckats smita till charken för att prata med den som jobbar där. Under tiden som detta sker sitter en person i kassan och rullar tummarna, eftersom det inte hunnit komma så många kunder och godistanten har beställt fem lådor med colaflaskor (som någon annan kommer att placera framför alla andra på lagret, för det nyaste ska ju in i butiken eller hur var det nu).
Viss sarkasm förekommer men även en tragisk mängd sanning. Men i ärlighetens namn ska det erkännas att jag oftast gillar den osalige anden han är helt enkelt ett komiskt inslag i vardagen och vad man än gör behöver man inte känna sig osynlig för han hittar en alltid!
Tre veckor är strax avklarade - bara 20 kvar!
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar